2018. ápr 04.

Szimfónia az Űrben - a "2001: Űrodüsszeia" zenéje

írta: gundyk
Szimfónia az Űrben - a "2001: Űrodüsszeia" zenéje

Stanley Kubrick 1968-as filmje messze megelőzte korát.

A rendezőzseni ezzel a filmmel fektette le a mai, általunk ismert sci-fi zsáner alapjait. Szinte a semmiből teremtett olyan világot és filozófiát (Arthur C. Clarke klasszikus science fiction íróval együtt), mely a mai napig hatással van a világ filmeseire és a közönségre egyaránt. Clarke a 2001 után folytatta a gondolatmenetét további három regényen keresztül, melyből a második epizód szintén megfilmesítésre került 2010: A kapcsolat éve címmel – kevésbé sikeresen.

2001-a-space-odyssey-film-poster-1968-1.jpg

Az Űrodüsszeia nélkül tagadhatatlanul nem lennének olyan máig is sokat fialló filmes, csúnya idegen szóval élve "frencsájzok", mint a Star Wars, az Alien, de még talán maga Steven Spielberg is más irányt választott volna. Rendezők egész generációját ihlette meg Kubrick látomása.

A filmet hatalmas ereje a mai napig klasszikussá teszi, megfejthetetlenségében ott rejlik a magasztosság és a mély gondolatiság egyvelege. Olyan témákat feszegetett a huszadik század közepén, melyek akkor még gondolati szinten is csak esetlegesen merültek fel. Gondoljunk csak a HAL-9000 típusú mesterséges intelligenciára és annak logikusan kigondolt ámokfutására. A mai technológiák megjövendölésében jeleskedő film nem csupán egy esetleges Siri továbbfejlődést jövendölt meg, hanem a ma már megszokott mindennapi eszközeinket is. Lásd táblagép.

A film készítőinek nem volt egyszerű dolga. Az űr látványát és mikéntjét csak elképzelni tudták, kevés releváns tapasztalat állt a rendelkezésükre. A Hold kézzel fogható felszíne is a fantáziájuk szüleménye, hisz az Apollo 11 is csak egy bő évvel később (1969. július 20-án) érte el égi kísérőnket, és csupán ekkor tudtak meggyőződni annak felületi látványával. Mai szemmel természetesnek vesszük ezt a filmet. A jelenkori embernek rengeteg kép és tapasztalat áll rendelkezésére a világűr kinézetéről, hatásairól, az anyagok súlytalanságbeli viselkedéséről. Manapság rengeteg filmet láthatunk, amelyek szinte tökéletesen adják vissza (e film nyomdokain) a nagy semmi természetét, de 1968-ban erre esély sem volt. Mindent a képzeletükre, az addigi tudásra és Kubrick ötleteire kellett bízniuk, amik alapvetően forradalmasították az űrutazást - a NASA nem egy ötletet átvett a filmből. Ez a gyakorlat nem egyedi a science fiction irodalom történetében, hiszen a modern robotikában mai napig Isaac Asimov három alaptörvényét veszik figyelembe. A képzelet és a gyakorlat közös teremtő ereje.

2001-a-space-odessy.png

Kubrick hihetetlen egyedi filozófiáját elképesztő és a mai napig gondolkodóba ejtő vizuális megoldásokkal támasztotta alá. A film lassú történetvezetése időt hagyott megcsodálni a teremtett látványt, a néző képes volt befogadni a filmnyelvet és egyúttal elfogadni azt. Mindehhez elengedhetetlen segédeszköze volt a megfelelő zenei aláfestés, melyre a mester minden egyes produkciójánál hatalmas gondot fordított.

Bár a rendező felkért egy saját zeneszerzőt eredeti score komponálásához, a végeredmény nem nyerte el tetszését, ezért klasszikus zeneműveket alkalmazott. Így a 2001 score-ja nem a klasszikus értelemben vett eredeti filmzene, mégis e művek egymás mellé téve a filmben úgy viselkednek, mintha azokat eredetileg is az Űrodüsszeiához komponálták volna.

Kubrick annyira követte a kortárs zenéket, hogy Ligeti György akkor legfrissebb munkái is belekerültek a listába a klasszikusnak számító más művek mellé. Mindezzel egy olyan egyedi atmoszférát hozott létre, mely nemes egyszerűséggel utánozhatatlanná és összetéveszthetetlenné tette a 2001: Űrodüsszeiát. Kubrick zenei válogatása témájában és hangulatában is tökéletesen hozzátesz a film narratívájához, a közönség egycsapásra az elméjébe tudja vésni őket és azonnal a film attribútumaivá válnak az „Also Sprach Zarathusrától” a „Kék Duna Keringőig”.

Ha megvizsgáljuk az Űrodüsszeia zenei felépítését, hat különálló művet figyelhetünk meg. Ezek sajátos logikában váltakoznak három külön csoporthoz tartozva. Minden egyes zene valamilyen, a film által megteremtett attribútumot követ önálló témává alakulva. Kubrick saját, egyéni elképzelése szerint használta e zenéket még több rétegűvé téve az egyébként is nehéz filmet.

Az első csoportban két fő vezértéma viszi a film filozófiai értelmezését, a másodikban kettő a mozgásokhoz és a létezéshez köthetőek, a maradék kettő pedig a harmadik csoportban jelképezi a megfoghatatlanságot és a metafizikai értelemben vett jelentéshalmazt.

weapon.jpg

Első csoport:

A film sötét képpel kezd. Kicsit várakozunk. Akár egy operánál nyitánnyal alapozza meg a hangulatot, így a befogadó mélyen magáénak érezheti ezt az első impressziót. A rendező ezzel „ráhangol” bennünket a film atmoszférájára, amelyhez Ligeti György beszédes című Atmospheres munkáját használja hosszan, mintegy 3 percen keresztül. Nincsen más, csak a zene. Értelmezhető ez teremtés szimbólumnak is, hisz a zene kavalkád szerű hangzásai akár a kialakuló világ anyagszerű létének formálódását is jelképezheti.

Mikor Ligeti kavalkádja véget ér, elkezdődik az „előadás” és felcsendül a film főtémája. A zene mély búgásban kezd, majd egy fanfárban kitörve megszólal Richard Strauss 1896-os Also Sprach Zarathustrája, amely Friedrich Nietzsche azonos című filozófiai munkája alapján készült. A rendező választása nem véletlen. A kép alatt a zenemű első tétele hallatszik, mely a napfelketét, az univerzum ébredését szimbolizálja. Kubrick a Felsőbbrendű Ember Filozófia zenei kivetüléseként alkalmazza, mely a történetben az emberiség sorsát kíséri. A tudásra szert tevő lény lesz a mindenség ura, a teremtés koronája, kigyullad benne az isteni értelemben vett fény. A Zarathustra im-ígyen válik az emberiség és a film vezértémájává mindamellett, hogy a további öt téma is éppen olyan nagy hangsúlyt kap, mint ez az egy.

Az első csoport második nagy vezér szerepét betöltő zenéje Ligeti György „Requiem” című műve. A téma maga a tudást adó idegen „jelzőoszlop” a Monolith attribútuma. Az intelligencia, a prometheusi értelemben vett szikra fellobbanásának kísérőzenéje. A kórus és a rézfúvósokból álló kavalkád egyedi és ijesztően éles hangzása idegenné és közben lebilincselővé teszi azt a hatalmas fémoszlopot, melynek csúcsán megcsillan az isteni fény - az emberi intelligencia születésének és idegenségének metaforája. Az ősmajom megérinti a Monolithot és ezzel elkezdődik az egyedfejlődés azon szakasza, mellyel az ember megtanulja, hogyan használjon eszközt és ezzel a csúcsra törhessen. 

Második csoport:

A két filozófiai értelemben alkalmazott mű mellett nagy szerepet kap a keringő és a balett műfaja. Az űrben lévő életet és a lassú, repkedő mozgásokat érzékeltetendő csendülnek fel ezek a dallamok.

Az űr hangtalan súlytalanságának táncszerű mozgásait jelezve szól Johann Strauss Kék Duna keringője. A dokkoló űrhajó kecses forgása egyé válik a zenével és a képpel, a mű grandiózussága jól ábrázolja az űrállomás méreteit és az emberi technológia nagyszerűségét. A másik téma, Aram Khachaturian Gayane Ballet Suite című műve már leginkább a légiességet, az ember létezését, lebegését és utazását jelképezi a hatalmas kozmoszban. Kubrick a Jupiterre tartó űrhajó megjelenésétől kezdve vágja be (a film második fele), ahogy az űrhajósok életét bemutató szekvenciákat látjuk. Edzenek, próbálják elfoglalni magukat a végtelenül hosszú úton. Ez a balett adja a jelenet  jellemző könnyedségét. Érdekes megemlíteni mennyire hatással volt ez jelenetsor nem csupán a filmkészítőkre, de a zeneszerzőkre is. James Horner a Bolygó neve: Halál (Aliens) című James Cameron filmben szinte egy az egyben lemásolta a tételt egy hasonló jelenetsor alá írott zenéjében.

Harmadik csoport:

A harmadik csoportba Ligeti György Atmospheres és Lux Aeternaja kerül metafizikai értelmezésben. Az első csoportnál már említett Atmospheres a film elején és közepén is mint nyitány hangzik el a hatvanas években beváltan használt Intermission, vagyis a filmben lévő szünet után, amelyet még a Bluray kiadásból sem vágták ki.

A „Lux Aeterna” alkalmazása szempontjából sokkal kifinomultabb és érdekesebb, mint az eddigi témáké. A kapcsolatfelvételként értelmezhető jelentsorozat alatt hangzik el először, mikor a Holdon megtalált Monolithot úgy érinti meg az űrhajós, mint évezredekkel azelőtt az ősember tette. Ugyanez a tétel fedezhető fel a Jupiternél található Monolith féreglyukká alakulásakor, mikor a főszereplő Dave hirtelen téren és időn át suhanva az univerzum ismeretlen mezsgyéin keresztül utazik. A majdnem húsz perces szekvencia alatt színek és formák kavalkádja váltakozik, amelyre a zene tökéletesen simul rá. A lét egy másik formájába kerülve ismét az Atmospherest hallhatjuk, majd ismét visszatérünk a „Requiembe”. E három mű különös kavalkádja szól a féreglyuk jelenet alatt, majd megmarad egészen a teljesen fényből álló terem jelenetéig, ahol a rendező már a lét kérdéseit kezdi feszegetni. Az emberiség jövőjét, az idő és tér összekapcsolódásának filozófiáját „audiovizualizálja.”

Miután Dave végigjárja életének főbb szakaszait és ismét találkozik a Monolithtal, újra felcsendül az Also Sprach Zarathustra és megjelenik az űrgyermek. E keretes szerkezet véget vet az „előadásnak”, hogy kérdések kavalkádja közt hagyja az összezavarodott nézőt.

stargate-1.jpg

Összegzésképpen a film mesterien ötvözi a képi és zenei megoldásokat örök klasszikussá téve önmagát, amelyet így 50 év elteltével valóban „csak” az utókor értékel. Bemutatásakor a film hatalmas anyagi bukás volt és csupán apró mozikban vetítették. A hetvenes években felfedezte magának egy fiatal szubkultúra, akik szájhagyomány útján hozták létre a film népszerűségét.

Kubrick zsenialitásához nem csak vizuális megoldásai tartoznak, hanem ahogy a zenei aláfestéseivel bánt. Akármilyen műhöz nyúlt, nem csupán ebben a produkcióban, képes volt újrateremteni azt és örökre az általa teremtett képekhez rögzíteni a néző elméjét.

Nem mindenki képes erre.

Szólj hozzá

zene kritika mozi star wars apollo 11 2001 klasszikus alien hold dave űrodüsszeia stanley kubrick richard strauss monolith hal 9000 also sprach zarathustra kék duna keringő űrgyermek