2019. máj 20.

A Svéd-Magyar barátság bája

írta: kurmányzó úr
A Svéd-Magyar barátság bája

Reklámok és nagyjátékfilmek Roy Andersson és Borbás István stúdiójából

Nemrég az egri SlowFilm diákfilmfesztivál keretein belül előadást tartott az egyik legjelentősebb svéd rendező, Roy Andersson operatőrtársa, Borbás István. A svéd-magyar páros a 80-as években a humoros gegekkel mesélő, sajátos látvánnyal és egy érdekes, a nyugati film számára ritkábban előforduló formanyelvvel rendelkező reklámjaival váltak híressé és elismertté, később pedig ezt vitték át a nagyjátékfilmjeikbe is.

A kamera egy centit nem mozdul és sápadt arcú figurák cammognak.
A reklámok nézése közben Feldmár András azon elgondolása jutott eszembe, hogy mit gondolna és mit látna egy űrlény, ha lejönne hozzánk és tökéletes kívülállóként csupán megfigyelné szokásaink, mozdulataink, arcrezgéseink, furcsa interakcióink. A rendező később ezt a koncepciót fedte legutóbbi filmjének címében is: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről. Roy Andersson és Borbás István elképzelése és lencséjén keresztül így nézünk ki egy galamb szemszögéből.

01_02_songs.jpg

A helyzetek hosszan kitartva, humoros gegek formájában bomlanak ki elénk, és a nyugati filmezés snittben gondolkodásával szembemegy a vágatlan, egysnittes, kistotál-totál beállítású képkivágat. A reklámok egy-másfél perces lefutásánál meg annyira nem hangsúlyos, de a későbbi trilógia sokperces jeleneteiben már érződik, hogy a néző a passzívabb helyzetéből, amikoris csak sodródunk az elénk tárt képekkel, most aktívabbá kell váljon, ezzel  is feldezve a részletgazdag háttérben zajló apró eseményeket. A szereplők cselekedetei az adott környezetben új kontextusba kerülhetnek.

01_04_you.jpg

Filmkészítési attitűdjüket több tucat helyen is elismerték, díjazták: minden jelenet épített színfalak közt került rögzítésre, a "mesterséges természeti" közeget saját maguk építik több hetes és hónapos tervezés után, a színészek pedig mind amatőrök, akiket az olasz neorealizmushoz hasonlóan juttatnak el a kívánt, kamerának tetsző állapotba. A szemünket a mozdulatlan kamerával nem csak aktívabb szerepbe szorítja, hanem át is veri: a Trompe L'oil technikát alkalmazva a kamerához közelebb vagy távolabb helyezve lesz a kép egységes, holott több apróbb, sokszor festett darab milliméter pontos elrendezésének produktumát látjuk hosszú percekig.

Kisfilmjeik elkészülte ugyanúgy működik, mint megnézésük: hosszas előkészület után jön a megérdemelt eredmény. És kifejezetten jól esik kivárni ezt a végkifejletet.

01_01_istvan.jpg

 

Roy Andersson Élő-trilógia:

  • 2000 - Dalok a második emeletről / Sånger från andra våningen
  • 2007 - Te, akik élsz / Du levande
  • 2014 - Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről / En duva satt på en gren och funderadepå tillvaron

 

Szólj hozzá

vélemény reklám film mozi érdekesség vígjáték kisfilm trilógia svéd film Roy Andersson Borbás István cineart