2021. már 18.

Tom Holland drogfüggő bankrabló lett: Cherry – Az elveszett ártatlanság - kritika

írta: Csurilla Dániel
Tom Holland drogfüggő bankrabló lett: Cherry – Az elveszett ártatlanság - kritika

cherry-e1606247189472-1280x720-1.jpeg

Kismillió tanmesében láttuk már, hogy a drog rossz. Az Éjféli cowboy, A sebhelyesarcú, az Egy kosaras naplója, a Trainspotting, a Rekviem egy álomért, a Traffic, a 21 gramm, az Oslo, augusztus, de még A Wall Street farkasa is valamilyen formában példabeszédként szolgál a drogfüggőségről. A Bosszúállók: Végjáték rendezőpárosa, Joe Russo és Anthony Russo egy szörnyen kellemetlen helyzetbe kerülnek új filmjük témaválasztása szempontjából a rendkívül zsúfolt műfaji közegben.

A Cherry: Az elveszett ártatlanság egy újabb drogfilm. A forgatókönyvet Angela Russo-Otstot és Jessica Goldberg írta Nico Walker önéletrajzi elemeket tartalmazó könyve nyomán, és minden kétséget kizáróan az egyik legpocsékabb, leghiteltelenebb és legközhelyesebb aspektusa a Cherry-nek a két írónő szövegkönyve. A film egy 140 perces, leszedált ömlengés, egy cinikus, szemfényvesztő tanmese arról, hogy a drog rossz. Meggyőződésem, hogy a drogoknál a Cherry mérföldekkel rosszabb.

2a80c5f8-231a-45be-b5db-3bd1ed49e614-cherry_photo_0103.jpg

Cherry (Tom Holland) egy fiatal egyetemista, aki szerelmes lesz egy nála idősebb lányba, Emily-be (Ciara Bravo), és elkezdenek randizni, de a lány elhatározza, hogy nem vállalja fel őszinte érzelmeit a fiú iránt, így közli vele, hogy elmegy tanulni Kanadába. Cherry szerelmi bánatában beáll a katonaságba, és amikor Emily mégis az Államokban maradna, a fiú azonnal megbánja döntését, összeházasodnak, és örök szerelmet fogadnak, azonban ezen a ponton a besorozás elkerülhetetlen.

A seregben Cherry felcsernek megy, rengeteg szörnyűséget lát, majd poszttraumás stressz szindrómában kezd szenvedni, ami ellen csak az egyre keményebb drogok segítenek neki ellazulni. A katonaságból kikerülve egyre lejjebb csúszik, és viszi magával Emily-t is. Hogy pénzt szerezzenek még több drogra, Cherry bankokat kezd rabolni, és már nincs számára visszaút.

cherry_ciara_bravo_tom_holland.jpg

Amennyire tudom, a Russo fivérek hűségesen követték Nico Walker könyvét, és talán épp ez a legnagyobb probléma a Cherry-vel. Az elnyújtott, merengő és negédes hangvétel mellett a felesleges szegmenses szerkezet még inkább összeszedetlenebbé teszi a filmet, és Holland karakterének korszakai huszárvágás-szerűen választhatóak el műfaji, filmnyelvi és elbeszéléstechnikai szempontok szerint. Cherry narrációja és a többnyire egységes, erősen stilizált képi világ tulajdonképpen az egyetlen koherens kapocs a szegmensek között. Newton Thomas Sigel operatőr (Közönséges bűnözők, Drive) mindent megtett – mindhiába.

A Cherry első félórája a beteljesületlen kampuszi szerelemről szól, míg a második félóra a kiképzésről és az iraki háborúról. A második óra kizárólag a drogfüggőségre épül, és részint tartalmaz némi bankrablást is gyorsmontázsok és operazenék által. A romantikus felnövéstörténeten át egészen az Acéllövedék és a Bőrnyakúak kínos koppintásán keresztül eljutunk egy Trainspotting-ot és Bonnie és Clyde-ot idéző helyzetbe, azonban mindezt olyan botrányosan hamis módon teszi a film, hogy megkérdőjeleződik bennünk a Russo fivérek és Tom Holland tehetsége.

cherry_feature_13922f-e1614366034701.jpg

Meggondolatlan rendezői döntések, fals párbeszédek és dühítően amatőr dramaturgiai megoldások tárháza a Cherry. Műfaji káosz, öncélú tömjénezés és indokolatlanul stilizált, fárasztóan benyugtatózott tempó jellemzi a filmet, ami a Russo testvérek díjhalász, pökhendi szerelemprojektje. A drogfüggőségek intézményes problémakörével nem foglalkozik a Cherry. A hadseregi kiképzés pszichológiai nehézségei nem érdeklik a filmet. A veterán katonák társadalmi reintegrációja hidegen hagyja a Russo fivérek nagy baklövését.  

Tom Holland és Ciara Bravo szereplőválogatása kimondottan érthetetlen számomra, ugyanis felettébb mesterkélt módon alakítanak tizenéves, huszonéves és harmincéves karaktereket a köztük lévő kémia ellenére. Mindketten tehetséges színészek, ezt nem veszem el tőlük, azonban egyszerűen rossz választások a két főszerepre. A színészvezetés a Russo testvérek által megbotránkoztató, mivel egyetlen őszinte pillanatot sem mutatnak. Cherry és Emily nem karakterek, hanem felszínes közhelyek. Megjátszott, valótlan és egyenesen hazug a Cherry minden mondata, minden eseménye és a teljes film légkörét megmérgezi a hegyibeszéd, amit Tom Holland közvetít képen kívül.

p8ajteg3aydhnnjc9xrohg.jpg

A Russo fivérek egyetlen pillanatra sem engedik, hogy a néző gondolkodjon. Annyira nem tisztelik a befogadót, hogy megmondják helyettünk, mi a film lényege, tanulsága, drámája. Nem egy emberi történetet, nem egy összetett életutat, hanem egy prevenciót filmet csináltak Nico Walker abszurd, ám színgazdag kálváriájából, egy mesebeli helyzetet kreáltak, ami a műfajokkal próbál szórakoztatni. Még ha szórakoztatna, de erről szó sincs!

Romantikus kriminek álcázott háborús propaganda és drogfilm egyben, de a leginkább elszomorító, hogy a Cherry még azt sem tudja eldönteni, hogy kinek szól, nemhogy azt, miről szól. A műfajokkal való zsonglőrködés és az erőteljes stilizáció narratív hiányosságokat leplez, nem a történetvezetést szolgálja. Olyan ótvar módon felháborító a Cherry szinte minden rendezői döntése, hogy inkább azokat nem részletezném. A Cherry nem szórakoztatja, és még csak le sem köti a nézőt. Nem az ártatlanság veszett el, hanem az idő, amit rászántam a filmre, amelynek befejezése a leginkább dühítő hollywoodi kamu, amit stúdiófilmekben láttam.

A film elérhető az Apple TV+ oldalán március 12-től, de megtekintését nem tudom tiszta szívvel ajánlani.

Szólj hozzá

kritika star wars drog cherry pókember drive dustin hoffman bankrablás george clooney kevin spacey jake gyllenhaal filmajánló trainspotting al pacino robert de niro leonardo dicaprio jared leto stanley kubrick ryan reynolds robert downey jr chris evans avengers végjáték anthony russo joe russo ryan gosling drogfüggőség amerika kapitány sebhelyesarcú bosszúállók rekviem egy álomért tom holland Ewan McGregor a wall street farkasa Obi-Wan Kenobi végtelen háború cineart mandalorian cineartblog mandalóri