Reisz Gábor új filmet tervez
Reisz Gábor első filmjével, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmmel, és annak szerethető főszereplőjével, Szentesi Áronnal (Ferenczi Áron) belopta magát az emberek szívébe. A szerzői film egy Y generációs, Budapesti bölcsész útkeresését, sodródását mutatja be, akit a néző egyből megszeret kis esetlen, szerencsétlen mivoltával. Fantasztikus zenéjét a rendező, Reisz Gábor és Csorba Lóránt szerezte, az operatőr maga a rendező volt, így ez a film egy igazi szerzői filmé válhatott, hiszen lépten-nyomom hordozza a rendező kézjegyét. A film több jelölést is kapott, amiből jópárat el is hozott, a CineFesten elhozta a Adolph Zukor-díjat, a New Directors/New Films Festival- Best Feature Film díjat, illetve megjárta a Torinói Fesztivált, ahonnan szintén díjakat hozott haza. 2019-ben a filmet Monte Carlóban tüntették ki, ahol az Emir Kusturica által vezetett zsűri díjazta.
VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
A rendező második filmjét az elsőre alapozva nagyon várták a filmkedvelők, ami aztán a Rossz versek címmel meg is érkezett 2018-ban. A főszereplő Merthner Tamás (Reisz Gábor) magánélete romokban, mert a Párizsban tanuló barátnője, Anna (Nagy Katica) szakított vele. Tamás önsajnálatában, önmarcangolásában a múltban kezdi keresni a választ arra, hogy a szerelem valóban csak akkor létezik-e, amikor már gyakorlatilag nincs. A film rendezője, forgatókönyírója személyesen is megjelenik a filmben, ráadásul főszereplőként, ami nem kis feladat, két poszton is jól helytállni, de Gábornak sikerült! Ez a film is több díjra lett jelölve, a Torinói Filmfesztiválon, ahol Gábor elismerő oklevelet kapott, megnyerte a Scuola Holden legjobb forgatókönyvért járó díját és az AVANTI-díjat. Jelen volt a Monte Carlói Filmfesztiválon, ahonnan elhozta a fődíjat, illetve a Magyar Filmdíj is több ízben jelölte a filmet és szereplőit; legjobb játékfilm, legjobb rendező díjára Reisz Gábort, legjobb női mellékszereplő díjára Monori Lilit, a legjobb vágó díját pedig Tálas Zsófia tudhatja magáénak.
Rossz versek
Harmadik nagyjátékfilmjében, amit Jakab Julival közösen írt azonban szakít az eddig megszokott „szakítás után keresi magát egy fiú, majd egy férfi” tendenciával. A Dob-Klauzál sarok című filmterv jelenleg a forgatókönyv fejlesztési fázisban van, Reisz Gábor ennyit árult el a filmről:
„Három főszereplője van a filmnek, és egy különleges napjukat meséljük el, amely során egy rendkívüli jelenség nem csak az ő, de Budapest többi lakójának az életében is drámai változást hoz. Ez egy high concept-film, és a high conceptet még nem akarom elárulni. Csak a szűk stáb ismeri a teljes történetet.”
Reisz Gábor (fotó: Vîrvaş Dóra)
Reisz Gábor búcsút int a céltalanul bolyongó szereplőinek, ehhez csak annyit fűzött hozzá:
„Akik az eddigi munkáimhoz hasonlító filmet várnak, azok biztos, hogy meg fognak lepődni.”
A film inkább a társadalmi feszültségekre fókuszál, hogy min és mennyire függ a társadalmi rend és nyugalom. A filmben felcsendülő zene tekintetében is változások lesznek, a rendező úgy nyilatkozott erről, hogy ezt a filmet -szemben az előző kettővel- nagyon minimális zenével képzeli el. Egy különleges zenei világot keres hozzá, ami nem kis feladat, példának Trent Reznor zenei világát hozta.
Reisz Gábor Jakab Juli dramaturggal- a Napszállta főszereplőjével- 2019 novemberében kezdte el írni a könyvet, amit aztán 2020 tavaszán be is adtak a Filmintézethez. Azóta is zajlik a közös munka, a rendező elmondása szerin baráti viszonyuk mellet egy erős bizalmi kapcsolat fűzi őket össze és mindemellett az ízlésük is hasonlít, ami nagy pozitívum az együtt dolgozás tekintetében. Juli várandósága alatt is végig dolgozott Gáborral a könyvön, de megosztották a feladatot úgy, hogy más-más szálakért felel egyikük és másikuk, így zökkenőmentesen tudták folytatni az írást.
Jakab Juli
Még egy változás lesz a film kapcsán, habár Juli lehetséges, hogy fel fog tűnni egy kisebb szerepben, Gábor határozottan kijelentette, hogy őt nem fogjuk viszont látni a vásznon.
Reisz Gábor harmadik nagyjátékfilmje szintén a Proton Cinema neve alatt készül, mindenki izgatottan várja, hogy ezúttal milyen film lesz a végeredmény, hogyan tálalja a rendező a mindennapi társadalmi feszültségeket egy utcasarok főszereplésében.