2021. ápr 13.

Hogyan tartsunk sugar daddy-t: Shiva Baby – kritika

írta: Csurilla Dániel
Hogyan tartsunk sugar daddy-t: Shiva Baby – kritika

shiva-baby.jpg

Amikor azt hisszük, hogy az utóbbi időben megcsappant az igényes szórakozást kínáló filmpiac, akkor érkezik egy belevaló rendező, esetünkben Emma Seligman, aki első filmjével három különböző műfajt reformál meg. A Shiva Baby egy életrajzi elemeket tartalmazó kamaradráma, amely komédia, tragédia és horrorfilm egyaránt.

Seligman a New Yorki-i Filmegyetemen végzett, és tézisfilmje a Shiva Baby című rövidfilm volt, ami egy feszült, 7 perces karakterdarab, és jelenleg is elérhető a Vimeo-n. A rövidfilm azonnal beszippant, heves vágástechnikája és minimális története lehetővé teszi a rendezőre rendkívül hasonlító főszereplője, Rachel Sennott számára, hogy egy igazán lehengerlő alakítást nyújtson az abszurd helyzetbe került karakter bőrében.

A nagyjátékfilm, mely mindössze 77 perces, számos elemet kölcsönöz az azonos című tézisfilmből, viszont helytakarékosan és karakterközpontú, kimondottan érzékeny megközelítéssel ábrázol egy saját magának vermet ásó egyetemistát. A fillérekből készített elsőfilm egyaránt egy feszült, zárt közegben játszódik, viszont műfaji szempontból sokkal játékosabb, és természetesen a filmidő miatt sokkal átfogóbb képet kapunk az ugyancsak Sennott által megformált karakterről.

2_-l-to-r-rachel-sennott-and-danny-deferrari-in-shiva-baby-1024x640.png

Danielle (Sennott) egy végzős egyetemista New Yorkban, aki helyét keresi a világban, és tisztában van azzal, hogy az iskolából kikerülve nem fog tudni mit kezdeni a társadalmi nemek tudományából szerzett diplomájával. Magánéletében könnyed kapcsolata van egy sikeres, harmincas férfival, Max-szel (Danny Deferrari), aki anyagilag támogatja. Egy shiva (virrasztás a zsidó kultúrában) alkalmából Danielle élete felfordul, ugyanis a szülők, rokonok és ismerősök közegébe becsöppen Max és felesége (Dianna Agron) közös gyerekükkel, melyről a lány mit sem tudott.

A filmcím kettőssége már önmagában mulattató, viszont a végletekig kitartott, helyzetkomikumra épülő dramaturgia tanítanivalóan profi. A Shiva Baby a csekély történet ellenére szikár alkotás pazar színészvezetéssel, briliánsan sötét humorral és váratlanul megható karakterképpel. Hamarosan Seligman névjegykártyája lesz a kifogástalanul vászonra vitt alkotás, mely függetlenfilmes produkciós színvonalához és elsőfilmes mivoltához viszonyítva makulátlan darab.

shiva1-superjumbo.jpg

A húszas éveiben járó Sennott vérbeli humorista, azonban tagadhatatlanul tehetséges színész is, aki lebilincselő arcjátékkal, hiteles alakítással és kifinomult drámai érzékkel bír. A fiatal színésznő teljes mértékben átjárja Danielle karakterének hullámvasútszerű utazását, és a megcsömörlött figurát kellő szimpátiával tölti fel a Seligman által generált, abszurd helyzetekben.

Minden színész kiváló választás volt a szülőket alakító Fred Melamed-től és Polly Draper-től a Danielle-lel közös múlttal rendelkező Molly Gordon karakterén át az emlékezetzavarral küzdő nagymamáig és a monoton hangon imádságot mormoló rabbiig. A Shiva Baby szinte teljes filmideje a virrasztáson játszódik, így számos statisztát kell mozgatni, viszont Seligman ugyancsak lehengerlő munkát végez pergő, realisztikus és végtelenül szórakoztató dialógjaival, visszafogottságával és ambícióival.

shiva-baby-1.jpg

A kidolgozottan komponált kézikamerás beállítások és a feszes vágástechnika mellett hátborzongató, horrorfilmbe illő filmzenét alkalmaz a rendező, aki alkalomadtán felettébb morbid, absztrahált irányba viszi a képi világot. A Shiva Baby ügyes hangvágással és hangkeveréssel is rendelkezik, mely a folyamatosan beszélő karakterek szempontjából gazdagon szolgálja a filmet.

Fellelhető egy coming-of-age film is a Shiva Baby közegében, ám Seligman darabja nem annyira nagyratörő, hogy élettragédiát és útkeresést mutasson be, hanem helyette főszereplője egy meghatározó életszeletét prezentálja a szűk drámai miliőben, mely egyszerre megnevetteti és megríkatja a nézőt, viszont egy pillanatra sem engedi el szorításából, és meglehetősen maradandó nyomot hagy.

00_story_1.jpg

A 21. századi zsidó hagyományőrzés kellő újszerűséggel, jóleső cinizmussal kerül ábrázolásra, miközben egy egészen átfogó korképet is kapunk a helyét nem találó, meggondolatlan döntéseket hozó huszonévesről, sőt felettébb vicces leképezést a sugar daddy-jelenségről, amely a narratívában bőven tartogat meglepetéseket.

Emma Seligman szenzációs filmet készített, amely azért kimagasló, mert negyedmillió dolláros költségvetése ellenére lebilincselő karakterdarab, amely a műfajokkal bátran és szemérmetlenül játszadozik, míg a főszereplő Rachel Sennott ugyancsak elsőrendű színészi jelenlétével fűszerezni a tragikomikus, érzéki történetet. A Shiva Baby feszes tempót diktáló, intelligensen megírt, profin megvalósított, egyszerre színvonalas arthouse film és közönségbarát alkotás

A film elérhető a MUBI kínálatában.  

Szólj hozzá

streaming kritika premier szex halál izrael vicces zsidó temetés bemutató érdekesség friss abszurd vígjáték dráma rövidfilm tragédia érdekességek zsidóság filmajánló szórakoztató orális szex virrasztás horrorfilm első film paul bettany shiva korhatáros kamaradráma függetlenfilm elizabeth olsen sugar daddy coming-of-age cineart cineartblog wandavision wandavízió zsidó család shiva baby fred melamed