2020. nov 01.

Roy Andersson magyar operatőre nyilatkozott a közös munkáról

írta: Csurilla Dániel
Roy Andersson magyar operatőre nyilatkozott a közös munkáról

Pálos Gergely, aki nemrég tért haza Svédországból, két nagyjátékfilmjét is fényképezte a neves Roy Anderssonnak (Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről, Történetek a végtelenségről) A magyar.film.hu-nak Pálos elárulta, hogy Roy világa „nagyon speciális és különálló”.

Pálos nyolc, kint töltött évének jelentős részét Anderssonnal töltötte a két filmje forgatásán. Megosztotta, hogy a rendező „háromemeletes belvárosi háza egy kész filmes park, melyben díszletraktár, hangkeverő stúdió, jelmeztár és földszinti műterem” található. Beszélt még a svéd életről, és annak előre megtervezett menetéről, valamint arról, hogy a 2014-es és a 2019-es film között nem nagyon kapott felkéréseket pár rövidfilmen és reklámfilmen kívül.

palos.jpg

A tavaly Velencében Arany Oroszlán díját elnyerő Történetek a végtelenségről után Pálos hazaköltözött családjához, azonban a film előkészületeiről is beszélt, mely a Roy Anderssonnal való, hosszas konzultáció után „egy-két jelenet leforgatásával” kezdődött. Erre azért volt szükség, hogy a független finanszírozásból készült filmre támogatókat szerezzenek.

Anderson egyébként korábban két nagyjátékfilmjén (Dalok a második emeletről, Te, aki élsz) és számos reklámfilmjén együtt dolgozott Borbás Istvánnal, a magyar operatőrrel. Pálos hozzátette, hogy különös kapcsolat fűzi Royt a magyarokhoz, és „többször volt a Balatonon, illetve meglepődve tapasztalta, hogy Magyarországon annyi egy feles, mint Svédországban a WC használata”.

roy.jpg

A három évig készült Történetek a végtelenségről munkametódusáról egyaránt beszél Pálos, aki azt mondta: „Az tetszik a legjobban benne, hogy nagyon sokat tesztelünk. Korábban úgy képzeltem el, hogy az ő fejében már az elejétől részletesen kidolgozva benne van egy-egy jelenet terve, de ez valójában nincs így. Rengeteget próbálunk, amíg sikerül rájönnünk, hogy hogyan is mutassuk meg az adott jelenetet, hogyan nézzen ki az egész. Átlagosan egy hónap alatt készül el egy kép, de az előkészítés hossza jelenetfüggő. Egyszerre két jeleneten tudunk dolgozni, mert ennyi díszlet fér el együtt a stúdióban.”

A 77 éves rendező egyre ritkábban vesz részt a forgatáson és az előkészítésben, és amíg előző filmjeiben „maga barkácsolta még a díszletek egy részét”, addig a Történetek… forgatásába már több kreatív beleszólása volt Pálosnak is, aki azt is elárulta, hogy következő filmje Indiában forog majd.

about-endlessness-2019-008-procession-crucifix_1000x750.jpg

A teljes interjú ITT tekinthető meg.

Miközben a Történetek a végtelenségről járva a világ fesztiváljait, hazánkban is bemutatkozott 2020. október 29-én, és a Cineart Blog radarjára is felkerült az alkotás, mint az év egyik legjobban várt függetlenfilmje.

Szólj hozzá

blog érdekes hírek ajánló balaton interjú film premier magyar hír india velence érdekesség friss magyarfilm heti érdekességek filmajánló velencei filmfesztivál magyar film svéd film roy andersson magyarok külföldön függetlenfilm Hírek Hír premierfilm premierdátum heti filmajánló cineart Cineartblog cineartblog CineArt történetek a végtelenségről pálos gergely about endlessness borbás istván