2020. nov 27.

Egy David Bowie-film David Bowie dalok nélkül: Stardust – kritika

írta: Csurilla Dániel
Egy David Bowie-film David Bowie dalok nélkül: Stardust – kritika

stardust-1.jpg

Miután elkészítették a McQueen és a Churchill c. filmeket, Nick Taussig és Paul Van Carter, producerek, jó ötletnek tartották, hogy filmográfiájukat egy David Bowie-filmmel bővítsék a Bohém rapszódia és a Rocketman sikerén felbuzdulva, így megbízták a B-kategóriás akció-thrillereket rendező Gabriel Range-t, hogy vezényelje le a Johnny Flynn (Vadállat, Emma) főszereplésével készülő életrajzi filmet az ikonikus zenészről, mely papíron a Ziggy Stardust perszóna keletkezéséről szól. A bökkenő csak annyi volt, hogy a Bowie-család nem hagyta jóvá a film elkészültét, így a néhai zenész eredeti dalait sem használhatták a készítők. Ez lett a Stardust. Nem, nem a Matthew Vaughn-Neil Gaiman-féle Csillagporról van szó.

A film David Bowie pályája elejéről, azonban a Space Oddity sikere után, az 1971-es amerikai útjáról, ugyanakkor egy fikciós eredettörténetről és Ziggy Stardust megalkotásáról is szól. Johnny Flynn a kínos paróka ellenére is adekvát alakítást nyújt egy nem létező forgatókönyv és egy erősen hiányos rendezés ellenére. A paróka probléma egyébként az összes színész kinézetére igaz. A film nem szól valójában semmiről, de a felszínen egy meg nem értett művészt mutat, aki a történet legvégén kitalálja, hogy megváltoztatja nevét és arculatát. A Stardust minden bizonnyal az év egyik legrosszabb, legkínosabb filmje, egy anti-musical, melynek nincs sem tartalma, sem üzenete, hiányzik belőle a képzeleterő, a kreativitás és a szakértelem.

unnamed_7.jpg

A film 5 millió dollárból készült, és ennek ellenére sem fellelhető valamirevaló színvonal, akár látványterv, vagy kosztümtervezés, de még művészeti érték sem. Végignéztem, de nem tudnám pontosan megmondani, miről szól, vagy kik a karakterek, kik prédikálnak a tehetségről, a sikerről és a potenciálról, mert olyan igénytelen módon mutatkozik be mindenki, olyan tragikusan barkácsolt jellege van a Stardust-nak, hogy fogalmam sincs, mit néztem majd 110 percen keresztül.

Ahogyan valóban történt a 71-es amerikai turnén, úgy a Stardust esetében is más zenéit játssza a Bowie-karakter (I Wish You Would, My Death), azonban hamis módon úgy állítja be Gabriel Range a filmjét, mintha a kreatív folyamatról szólna – ahhoz azonban elengedhetetlen megmutatni, amit a művész alkot, vagyis a zenéit. Nincs a filmben Bowie-zene. Nincs a filmben David Bowie szelleme. Nincs ebben a filmben semmi értékelhető Johnny Flynn kínkeserves próbálkozásain kívül, azonban visszatekintve az alakítása is önsajnáló és felszínes.

stardust-bowie-johnny-flynn-main.jpg

Nem egy olyan életrajzi filmet kapunk, mint A nyughatatlan, vagy a Bohém rapszódia esetében, hanem visszatekintésekből ismerjük meg a Bowie-karakter hányattatott sorsát, illetve féltestvérének mentális betegségét, azonban lényegében végig Johnny Flynn nyavajgását hallgatjuk, hogy ő egy „meg nem értett zenész”. A nyitójelenet egy Space Oddity-t és 2001: Űrodüsszeiát idéző, a Rocketmanhez hasonló burjánzó, hallucinogén hatást keltő érzésfilmet sejtet, és a Stardust egyetlen, stílusosnak látszó pillanatát idézi – azonban az is utólagosan derivatív hatást kelt. Fellelhető benne az életrajzi filmek kliséin kívül a road movie műfaja, azonban olyannyira jelentéktelen, hogy nem is igazán hívnám útifilmnek. Jena Malone, aki Angie Bowie-t (első feleségét) alakítja, valószínűleg azzal sincs tisztában, milyen filmben játszik. A színésznő iszonytatóan pocsék terhes műpocakja a Stardust legszórakoztatóbb része.

Ilyen felszínes, képzavaros, unalmas, kontár filmet egy nagyszerű zenészről én még a büdös életben nem láttam. Eljutottunk arra a pontra, hogy Hollywood kellőképpen kizsákmányolta a 70-es, 80-as évek zenészeit. A Stardust megjátszott, mívesnek mutatkozó kísérlet egy film elkészítésére a dramaturgia teljes hiányával és az elődjeinek majmolásával. Egy videóklipben elnézi az ember, hogy nem történik semmi, de az a műfaj legalább egy marketinganyag, ami a zenét promózza. Egy olyan „film”, mint a Stardust még arra sem képes, hogy a Bowie-karaktert bemutassa, nemhogy történetet meséljen.

stardust.jpg

Ezt a céltalan öntömjénezést senkinek nem ajánlom. Pontosan az a film, amitől a rajongók féltek, és ami miatt az egyik legtöbb dislike-ot kapó előzetes tartozik a filmhez. Üres tévéjáték színvonalát alulteljesítő, kiaknázatlan valami, ami még meg is gyalázza David Bowie örökségét. Kismillió dokumentumfilm készült Bowie-ról, melyek mind fellelhetőek, és sokkal fogyaszthatóbbak, mint a Stardust című Oscar-csali. Ezután köszönjük, Hollywood, nem kérünk több zenés életrajzi filmet sem Timothée Chalamet-vel Bob Dylan-ként, sem Beatles-filmet.

Aki meg kíséreli nézni a Stardust-ot, 2020. november 24-től megteketi.

Szólj hozzá

blog streaming érdekes ajánló kritika film premier mozi bob dylan beatles bemutató érdekesség friss musical churchill dráma érdekességek popzene mcqueen bowie filmajánló stardust david bowie zeneművészet rossz film ziggy stardust space oddity johnny flynn zenés film timothée chalamet heti filmajánló cineart cineartblog csillagor élerajzi film gabriel range oscar-csali