2020. dec 28.

Az emberiségnek befellegzett: Az éjféli égbolt – kritika

írta: Csurilla Dániel
Az emberiségnek befellegzett: Az éjféli égbolt – kritika

sci-fi-original-movie-the-midnight-sky-everything-we-know-so-far.png

Az utóbbi években a filmstúdiókat egyre gyakrabban fektetnek science fiction-be. Cuarón Gravitációját és Nolan Csillagok közöttjét olyan filmek követték, mint a Mentőexpedíció, az Érkezés, az Élet, az Expedíció, illetve a tavalyi év egyik nagy csalódása, az Ad Astra. Mindemellett a túlélőfilmek száma is gyarapodni kezdett (Snowpiercer, A platform, A túlélő, Sarkvidék).

Különös, hogy az elismert rendezőként is tevékenykedő George Clooney ezt a két műfajt keresztezte, ugyanis főként politikai thrillereket (Good Morning, and Good Luck., A hatalom árnyékában) és szatírákat (Egy veszedelmes elme vallomásai, Suburbicon) készített mindezidáig. Az éjféli égbolt megtekintése után azt kell, hogy mondjam, nem való neki sem a túlélőfilm, sem a science fiction zsánere.

A film alapjául Lily Brooks-Dalton Good Morning, Midnight c. regénye szolgál. Narratív és vizuális rokonság gyakorlatilag az összes felsorolt film szempontjából fellelhető Az éjféli égboltban. George Clooney ismét magát castingolja a főszerepre a netflixes túlélő-sci-fiben, melynek derivatív történetét a beszippantó látványvilág sem képes túlkompenzálni.

201217103537-the-midnight-sky-george-clooney-exlarge-169.jpg

Az éjféli égbolt egy apokalipszis után kezdődik. Augustine (Clooney) egy sarkvidéki kutató, akinek minden álma volt egy általa feltérképezett idegen világba való eljutás, azonban a munkájába feledkezett férfi teljesen elidegenítette családját, s a katasztrófa után egyedüli túlélőként várja a halált az Északi-sarkon. Váratlanul azonban felbukkan egy néma kislány (Caoilinn Springall), miközben Augustine jelt kap egy Földre visszatérni kívánó űrhajótól, így a férfi elhatározza, hogy megakadályozza a landolást, bármi történjék is.

A történet két idősíkon és három szálon fut. Az egyik a fiatal Augustine (Ethan Peck) elvakult kutatása köré épülő cselekmény, míg a második a film jelenében túlélő tudós szála, azonban a harmadik szál az öt fős legénységű űrhajó története, melynek kapitánya David Oyelowo, a várandós másodpilótát alakító Felicity Jones, a családját hiányoló Kyle Chandler, a fiatal Tiffany Boone és a csendesen mosolygó Demián Bichir. Az éjféli égbolt egyszerre három film akar lenni, azonban az alig kétórás játékidőbe képtelen Clooney belezsúfolni az alig 300 oldalas könyv szüzséjét, akármennyire is próbálkozik.

A 100 millió dollárból készült film rendkívül tehetséges színészgárdával dolgozik, és mind nagyon jól is játszanak, azonban a legizgalmasabb aspektusa Clooney rendezésének Alexandre Desplat grandiózus és intim filmzenéje és a feltörekvő Martin Ruhe fantasztikus operatőri munkája. Különösen a számítógép által generált effektek sem kizökkentőek, azonban a film lelkét a kamerában rögzített pillanatok képezik.

5ced5b0b-5333-47f8-bdc5-c3fa78c2ac85-ms_20200115_14088_f.jpg

Clooney hatalmas terhet cipel a blockbuster költségvetésével bíró film rendezőjeként és főszereplőjeként, viszont egyedül a színészi jelenléte számottevő. Dramaturgiai szempontból ijesztően üres a film. A legénység tagjait alakító sztárok hasonló szerepekben a múltban megformáltak már sokkal komplexebb karaktereket. A történet drámai magját a születés és a remény képezi, melyet Felicity Jones terhes asztronautája és az Augustine életében felbukkanó kislány személyesít meg. Vajon mit kereshet egy néma kislány a Sarkvidéken, és miért vonszolja magával Clooney egy veszélyes küldetésre?

Cseppet sem bánom, amikor egy film elődjeiből merít ihletet mindaddig, amíg sajátos olvasatot, újító szándékot és személyességet látok az inspirált ötletben. Brooks-Dalton könyvét ugyan nem olvastam, mégis meggyőződésem, hogy papíron valószínűleg működik a történet, működnek a karakterek és működnek a témák. Ugyanakkor „filmvásznon” hatalmas csalódás, valóságos kihívás értékelhető pontokat keresni Az éjféli égboltban.

Bizonyos, hogy filmnyelvi szempontból érdekes, helyenként vizuálisan lehengerlő, viszont három nappal az alkotás megtekintése után könnyedén a feledés homályába vész Az éjféli égbolt. Clooney látszólag hatalmas ambíciókkal készítette a filmet, ami sajnos egy egészen középszerű emberiségtörténet, melyet ezerszer hatékonyabban és sokkal kiemelkedőbb profizmussal dolgoztak fel korábbi filmkészítők. A születés és a remény elegendő témák egy játékfilmhez, viszont Clooney kezei alatt egyszerűen széthullik Az éjféli égbolt.

the-midnight-sky.jpg

Túl sok a karakter, túl kevés a tennivaló és alaptalanul lezáratlan a film. Nyilvánvalóan karakterdrámaként, s nem blockbusterként kezelte Clooney a sztorit, viszont a szükségtelen akciószekvenciák így teljesen indokolatlanok. Amennyiben létezik egy sikeres filmváltozata Az éjféli égboltnak, úgy a túlélőfilm formuláját, és nem a non-lineáris ensemble sémáját kellene követnie, s talán egy megindító, inspirált és őszinte filmet kapnánk, nem pedig egy olyan erősen kifogásolható művet, mint Az éjféli égbolt.

Nagyon szerettem volna kedvelni ezt a filmet. Miután megtekintettem, nagyon szeretnék emlékezni rá. Sajnos mindkét vágyam kielégítetlen marad, és Az éjféli égbolt egy újabb, kevésbé sikerült Netflix-film lett pár kifejezetten jó alakítással és stilisztikai bravúrokkal. Egy hétvégi délutánra tökéletesen alkalmas, azonban a világot ambíciói ellenére sem fogja megváltani.

A film december 25-től elérhető a Netfix-en.

Szólj hozzá

érdekes kritika élet sci-fi karácsony érdekesség érdekességek brad pitt gravitáció george clooney matt damon sandra bullock arctic natalie portman jake gyllenhaal quentin tarantino christopher nolan netflix mads mikkelsen érkezés science fiction amy adams ryan gosling charlie kaufman interstellar annihilation ad astra sarkvidék felicity jones denis villeneuve arrival snowpiercer aljas nyolcas szárnyas fejvadász 2049 cineart cineartblog the midnight sky demián bichir az éjféli égbolt a platform