2021. jan 11.

Feminizmus és a második világháború szörnyei: Shadow in the Cloud – kritika

írta: Csurilla Dániel
Feminizmus és a második világháború szörnyei: Shadow in the Cloud – kritika

Január legelején fedeztem fel a Shadow in the Cloud-ot, és felcsigázott, hogy Roseanne Liang rendező miként formálta át a szexuális zaklatási botrányai miatt kegyvesztett Max Landis (Az erő krónikája, Bright) forgatókönyvét, mely egy igazán B-filmes felütéssel rendelkezik. Tudomásom szerint Liang jelentősen átírta a Chloë Grace Moretz főszereplésével készült szörnyfilmet, és a végeredményen valóban egy jelentős feminista vonal érződik.

shadow-in-the-cloud-review-2020.jpg

A történet 1943-ban kezdődik Új-Zélandon, ahol Maude Garrett (Moretz) légitiszt egy titokzatos dobozzal felkerül egy B–17 Flying Fortress fedélzetére. A legénység tagjai elutasítóak és degradálóak Garrett-tel szemben, azonban a fiatal nőnek nem csupán a szexizmussal, hanem egy gonosz szörnnyel is meg kell küzdenie a légiút során.

Műfaji szempontból részint kamaradráma, részint akció-horror, ugyanakkor a második világháborús közegben egy erősen kortárs párhuzamokkal teli nemi harc is kialakul a teremtett drámai közegben. Roseanne Liang egy megcáfolhatatlan B-filmet készített új-zélandi tőkéből, viszont a Shadow in the Cloud szakértelemmel és ambíciókkal is rendelkezik egyaránt.

A kamaradráma jelleg abból fakad, hogy Garrett a cselekmény jelentős részében a B-17-es forgótorony-lövegében ragad, és többnyire a rádión keresztül kommunikál az elfajzott legénységgel. A lövegben játszódó jelenetsor elsősorban karakterépítő és atmoszférateremtő, azonban erősen stilizált. A katonák rendszerint heccelik Garrett karakterét neménél fogva, és kifejezetten kényelmetlen kommentekkel illetik. A szekvencia során felszínre kerülnek a valós motivációk.

shadow-in-the-cloud-vertical-entertainment-chloe-grace-moretz-social-featured.png

Az akció-horror azonban a Shadow in the Cloud műfaji köntöse, ugyanis a lövegben ragadt Garrett szemtanúja lesz egy gremlin, avagy szörnyecske gépházba jutásának. A vámpírpatkányra hasonlító bestia szabotálja a B-17-est, és a legénység nem hisz Garrett-nek. A kabinból kikerülve azonban egészen hajmeresztő akciójelenetek követik egymást véres és szórakoztató hentelés kíséretében. A fő konfliktusforrásként működő szörnyecskéket bemutatva Liang egy humoros, ám baljós animációval kezdi a filmjét, mely egy világháborús propagandát idéző szkeccs arról, hogy a levegő katonái óvakodjanak a gremlinektől. Egyébként valóban legendák terjengtek a harcászati gépeket szabotáló szörnyecskékről.

A világháborús miliő a nemi szerepkörök szempontjából viszont a Shadow in the Cloud szíve-lelke, hiszen Garrett-nek helyt kell állnia elsősorban katonaként, és másodsorban nőként a becses csomagját őrizve, mely rejtelme kapcsán természetesen kiderülnek információk, ahogyan Garrett titkai sem maradnak felfedetlenül. Sokkoló a gremlin vérengzése és a B-filmes aspektus kimondottan mulatságos, azonban Liang belevaló rendezése által és a nemi szerepek felforgatásával a Shadow in the Cloud túlmutat a műfajifilmes aspektusokon.

shadow-in-the-cloud-gremlin.jpg

Chloë Grace Moretz megfelelően mutat be egy alapjában véve műfaji és nemi szempontból kötött központi karaktert. Amikor szükségszerű, a színésznő komplex érzelmekkel tölti fel a jelenetet, amikor pedig akcióra kerül a sor, Moretz brutális és karakán akciósztárként tündököl a filmben. A további színészek főként hangban jelennek meg, majd fizikai valójukban csak néhányan élik túl a gremlin szabotázsát, viszont kiemelném a B-17-es bombázó kapitányát alakító Callan Mulvey-t és a zöldfülű katonaként bemutatkozó Nick Robinson-t, akik kellő dimenzióval töltenek fel alapvetően szöveges statisztákat.

A formavilág nem kifejezetten izgalmas, többnyire kikacsintó, azonban a filmzene hasonlóan nosztalgikus, elektronikus szintetizátor-centrikus, míg a látványvilág valósággal becsavarodott. Lehetetlen és mégis felvállaltan trash akciójelenetek sora követi egymást, és a suspense technikájában gazdag drámai pillanatok fűszerezik Liang filmjét. A gremlin vizuális megvalósítása egészében CGI, viszont az alacsony költségvetés ellenére kidolgozott és humoros dizájnt kapott. Az élénk stilizálás erősíti a Shadow in the Cloud throwback hangulatát, és a főszereplő fejében megjelenő karakterbemutatások a legénység szempontjából B-filmes fényelése különösen lebilincselő – elsőre Nicolas Winding Refn stílusa jutott róla eszembe.

shadow-in-the-cloud.jpg

Az alig 80 perces film feláldozza azonban a jelentőségteljes dramaturgiát a műfajiság oltárán, és némileg képzavaros alkotás kerekedik ki Liang ambíciókkal teli projektjéből. Bár nem tagadom, szórakoztatott, a kamaradráma jelleg szegényes volt, mégis a film jelentős részét tette ki. Miután azonban Moretz karaktere kikerült a lövegből, azonnal elkápráztató marhaság lett a Shadow in the Cloud. Végsősoron izgalmakkal teli, sajátos és intelligens karaktervezette film, a rendezés profi, a látvány adekvát, és Chloë Grace Moretz egy kétségbevonhatatlan posztmodern akciósztár, akinek színészi tehetségét bizonyítja Roseanne Liang akció-horrorja.

A Shadow in the Cloud elérhető 2021. január 1-től lakossági forgalmazásban.

Szólj hozzá

érdekes kritika premier horror háború feminizmus gremlin bright náci bemutató érdekesség friss hitler katona világháború will smith érdekességek szörny zack snyder filmajánló akciófilm netflix második világháború szörnyfilm szövetségesek háborús film szörnyecskék nicolas winding refn chloe grace moretz suicide squad az erő krónikája b-film nick robinson callan mulvey batman v superman légi háború cineart kszi simon cineartblog