2021. feb 01.

Az emberi korrupció határtalan természete: Ördög a részletekben – kritika

írta: Csurilla Dániel
Az emberi korrupció határtalan természete: Ördög a részletekben – kritika

A változó színvonalú életművel rendelkező John Lee Hancock egy újabb kevésbé sikerült alkotása az Ördög a részletekben, mely szégyentelen koppintása David Fincher Hetedik, Zodiákus és A tetovált lány c. filmjeinek, azonban egyaránt tartalmaz némi Kiképzést és A törvény nevébent. Nehezemre esik mértékletesen fogalmazni, ugyanis Hancock filmjei közül nagyon élveztem mind a Banks úr megmentését, mind Az alapítót, azonban amint visszatekintek pályájára, rögtön felötlik, hogy a rendező a három évtizedes karrierje során végsősoron folyamatosan és következetesen díjfilmeket készített.

the-little-things-trailer.png

A díjfilmjei közül kiemelném minden idők egyik legnagyobb bukását, az Alamo - A 13 napos ostromot, amely egy nagyszabású, kosztümös háborús film a címszereplő ikonikus csatáról – gyengén kivitelezve –, mindazonáltal a toleranciafilmek közül az egyik legocsmányabb entré A szív bajnokai, mely szintén megér egy misét. Hancock legutóbb a Netflix-re készítette a Bonnie & Clyde után nyomozó pandúrok történetét, az öreges és fantáziátlan Útonállókat, amire a leginkább hasonlít az Ördög a részletekben.

Joe Deacon (Denzel Washington) egy önkéntes száműzetésben élő, megviselt, kisvárosi sheriffhelyettes, míg Jim Baxter (Rami Malek) egy feltörekvő, forrófejű, családos nyomozó a nagyvárosból. Kettejük útjai kereszteződnek, amikor egy sorozatgyilkos áldozatokat szed körzetükben. Az ügy személyessé válik a két kopó számára, és a bűnlajstrommal rendelkező, visszataszító, ám intelligens Albert Sparma-ra (Jared Leto) gyanakodnak, akit minden áron le akarnak leplezni.

the-little-things-movie.jpg

A történet valóban összefoglalható annyival, hogy két rendőr egy sorozatgyilkos után nyomoz. Azonban a végletekig húzott cselekmény csak akkor válik igazán érdektelenné, amikor az Ördög a részletekben megtekintése közben feltűnik, hogy a film képtelen az alapvető premisszát teljesíteni. A suspense és a furcsa páros dinamikája keserves kudarcot vall az ingerszegény drámai közegben, melyet a három Oscar-díjas színész jelenléte sem képes kompenzálni a maguk bölcselkedő módján.

Az Ördög a részletekben az 1990-es években íródott, és akkor is játszódik, azonban az évtizedeken át fiókban csücsülő forgatókönyv olyan poros, mint a nagyszülők padlása, olyan fantáziátlan, mint a rendőri sorozatok forgatagának veleje, és olyan vontatott, mint egy beképzelt szerzői filmes telivér, európai díjfilmje. Bár atmoszférát és visszatekintő jellegű korképet próbál festeni Hancock az 1990-ben játszódó tucatkrimik világáról, sajnos az Ördög a részletekben egy rosszul sikerült ponyvaregény.

little-things-trailer.png

A közhelyes karakteralkotás, jellegtelen történetmesélés és kontár filmnyelv iskolapéldája Hancock elnyűtt forgatókönyve, közönyös rendezése és irtózatosan ocsmány vágástechnikája. Az utóbbi esetében érdemes a filmben figyelni a hiperaktív filmvágást, amely minden tőle telhető eszközzel próbálja ébren tartani a nézőt, ám szemfájdító hatást vált ki belőle. Érthetetlenül kapkodó, indokolatlanul időzített és valóban szédülést okoz. Az Ördög a részletekben esetében egy egészen átlagos jelenetben másodpercenként váltják egymást a beállítások, és ez a technika teljesen ellentmond a film hangulatának, amely kétségbeesetten idézi a Nem vénnek való vidék és az Éjszakai ragadozók neo-noir világát.

Mindazonáltal megjegyezném, hogy mind Washington, mind Malek, mind az iszonytatóan ijesztő Leto kitettek magukért, és nem is feltétlenül a színészeket, vagy a filmkészítőket hibáztatom a pocsék végtermékért, hanem egyenesen Hancock-ot, aki ismét bebizonyította, hogy vonzza őt a hatásvadász, ám végtelenül üres történetmesélés. David Fincher profizmusának nyomába sem ér az Ördög a részletekben, és címe ellenére kimondottan felületes darab Hancock filmje.

e02e1a874bbbcba33ba68c93999e5e1f3e-the-little-things.jpg

Az „átlagember bűnügyi krimije” esetében előfordulnak félrevezetések, szándékos gyanúsítgatás és magánéleti dráma, amely abból fakad, hogy a „nyomozó” karaktert/karaktereket felemészti az ügy, a szabadlábon lévő tettes pedig pszichológiai hadviselést alkalmaz a főszereplő(k) ellen. Közhelyes, ám bevált receptje az „átlagember bűnügyi krimijének”, melyet sikerre vitt a Psycho, A bárányok hallgatnak, A pokolból és legutóbb a Tőrbe ejtve is.

Kevés igazán dühítő, pokolból szalajtott förmedvény létezik, azonban egy érdektelen krimi tagadhatatlanul egy közülük, és az Ördög a részletekben az álintellektuális műfaji képviselete ennek. A film bővelkedik morális nagyotmondásokban és formai gikszerekben (pl. feltűnően színpadias látványterv), ám mégsem olyan alávaló, mint azt elsőre leírtam. Hancock igenis próbálkozik a korrupcióról, az egyén és a hatósági személyek elfajzottságáról és a pesszimista világnézetről igazán formabontó filmet készíteni, azonban nem elég kiforrott módon, közel sem olyan átgondolt és színvonalas formában, mint azt a rendező eredetileg gondolta.

3776159-screenshot2020-12-22at10_05_54am.png

Ha mást nem is, egyszeri megtekintést mégiscsak megérdemel a film a remek színészei miatt, és a finálé valóban maradandó nyomot hagy képzavaros felvezetése és tálalása ellenére. Szerencsésebb körülmények között akár egy jó film is született volna az Ördög a részletekben forgatókönyvéből egy sokkal igényesebb rendező keze alatt.

Az Ördög a részletekben 2021. január 29-től elérhető az HBO Max kínálatában.

Szólj hozzá

kritika krimi érdekesség joker thriller denzel washington sorozatgyilkos hannibal hetedik érdekességek johnny depp brad pitt zodiákus kevin spacey jake gyllenhaal filmajánló daniel craig morgan freeman jared leto anthony hopkins a bárányok hallgatnak mads mikkelsen robert downey jr woody harrelson david fincher chris evans mark ruffalo freddy mercury john lee hancock a tetovált lány suicide squad Alfred Hitchcock true detective Matthew McConaughey dallas buyers club rami malek a törvény nevében éjszakai ragadozók cineart cineartblog