Nem volna hip-hop a magyar népzene nélkül
Magyar áldokumentumfilmek a teljesség igénye nélkül / III. rész
A golyóstoll magyar találmány. A telefonközpont Puskás Tivadar ötletéből nőtt ki. Nélkülünk nem volna gyufa. A legendás Ramones zenekar dobosának, Tommy Ramone-nak az ereiben is folyik magyar vér. Louis CK valójában Székely Lajos. Nemrég pedig kiderült, hogy a teljes világot hírnévben maga alá gyűrő Robert Downey Jr. is magyar.
Valami hasonlóba tenyerelt bele Szecsanov Martin és csapata is, amikor kitalálták a Lopott ritmus című kisfilmet, aminek ugyanis azt sikerült kiderítenie, hogy a nyugaton óriási népszerűségnek örvendő hip-hop zenei műfaj valójában - nem meglepetés - magyar eredetre tekint vissza.
A korábban említett filmekkel ellentétben ez hasonlít leginkább a nyugaton az utóbbi időben népszerűbb, elszállt ötlettel bíró What We Do in the Shadows-ra vagy az American Vandal-ra, de akár még Woody Allen Zelig című moziját is felidézheti, főként a meghamisított archívok miatt.
A feltárást Dr. Braun Attila vezényli, egy tapasztalt néprajzkutató, akinek kutatása origójába egy fiatalon elhunyt, még 1956-ban disszidált család gyermekeként felnőtt Takács József nevű fiút kerül. József az amerikai egyetem egyik feladataként felveszi a Föves nevű erdélyi falu évente megrendezett hagyományát: a falusiak vígadalmat tartanak az aratás végén, kendert égetnek és táncolják az általuk évtizedek óta kötelező hipi-hopit, majd a felvételt visszaviszi az USÁ-ba, ahol egy jókor-jó helyen szituáció miatt hamar stílussá alakul a feketék körében.
A kutató számos bizonyítékkal alátámasztja a hihetetlennek tűnő állítást: a kender-motívumot megtalálja régi magyar ruhaviseleten, a fekete rapperek vad táncát pedig összehasonlítja a hipi-hopival, amiből még akad eredeti felvétel a Magyar Filmarchívumban. A filmnek viszont nem szándéka az egyszeri néző megtévesztése - hiába a fantasztikus magyaros instrumentál hip-hop betétdal - ellenben kívülállóként faggatták ki Redmant és Sub Bass Monstert is.
Az igazi Mao, az Egy titokzatos férfi és a WAPRA-jelentés után a Lopott ritmus célozza meg legdirektebb módon a komédia műfaját - ez a legrövidebb, de a legszórakoztatóbb.