2020. nov 23.

A Rózsaszín Párduc sem ússza meg az élőszereplős rebootot

írta: Arany Gergő
A Rózsaszín Párduc sem ússza meg az élőszereplős rebootot

A Disney napjaink talán legnagyobb befolyású ás bevételű filmstúdiójává nőtte ki magát – és bár filmjei és animációs filmjei szinte biztos sikert jelentettek számára a mozikban, egyáltalán nem meglepő, hogy egy ekkora vállalat megpróbál más területek, lehetőségek felé terjeszkedni, új piaci eszközöket teremteni, ennek érdekében kockázatot vállalni. Ilyen kockázatvállalás volt az is, amikor 2016-ban elkészítették legelső „élőszereplős”, de többnyire CGI-technikával megalkotott rebootjukat, a Dzsungel Könyvét. Kérdéses volt, hogyan reagál a közönség a filmre, elvégre a Disneytől megszokott eredeti darabok helyett most történetében és karaktereiben is ugyanazt a filmet láthattuk, amit már 1967-ben megismerhettünk – csak felújított technikával. A teljesen CGI-látványvilág se volt akkor még bevett szokás, és bár a korábban hasonló módszerekkel próbálkozó Pi élete 2013-ban Oscar-díjat kapott látványáért, az alkotó vállalat hónapokkal később csődbe ment. A Disney azonban tett egy próbát a téren a Dzsungel Könyve esetében – a bevételek alapján pedig bőven megérte kockáztatnia. A film nemcsak, hogy sikeres lett, de messze felülmúlta elődjét a bevételek terén – ezzel pedig elkezdődött a Disney falain belül a CGI-rebootok korszaka, ami szép sorban átterjedt más stúdiókra is. És bár napjainkban a nézők szinte egybehangzó véleménye szerint unalmassá vált a már ismert darabok újrafeldolgozása – sőt, sokak szerint a CGI lelketlenné és érzelmetlenné teszi a klasszikus animációval készült darabokat – a bevételek a negatív kritikák ellenkezőjét bizonyítják. Nem tűnik hát úgy, hogy egyhamar vége lesz az élőszereplős/CGI-hibridek gyártásának, egy nemrég közzétett hír szerint pedig hamarosan a Rózsaszín párduc is csatlakozik a trendhez.

pink-panther-reelgood.png

Az MGM rég ismert, komikus rózsaszínű nagymacskája 1969 óta szórakoztatta nézőit egyszerű, de frappáns humorával és rövid epizódjaival.  Abban az időszakban készült, amikor az animáció, mint médium, egyre inkább átterjedt a mozivászonról a televíziókra a nyugati országokban – amikor a rövid, párperces, egyszerű, de rendkívül szórakoztató tévés animációk valóságos virágkorukat élték (pl. Bolondos Dallamok, vagy Tom és Jerry-sorozat). Ebbe a műfajba igyekezett csatlakozni az MGM saját karakterükkel, az angol-amerikai detektívsorozat azonos nevű főhőséről, a Rózsaszín Párducról mintázott figurával. Az animációs sorozat rövid idő alatt hatalmas népszerűségre tett szert, és bár a mai televíziós animációáradatban könnyebben elvesznek a régi alkotások, kevés ember van, aki ne tudná kapásból eldúdolni a rajzfilm ikonikus fülbemászó főcímdalát.

Mont azonban annyi más régi címről, a Rózsaszín Párducról is úgy gondolja stúdiója, hogy felújított, élőszereplős/CGI változatot igényel. A film régebbóta tervben lehet, elvégre már rendezője is megvan: Jeff Fowler fogja újraalkotni a filmet, akinek például a Sonic, a sündisznó c. élőszereplős változatot is köszönhetjük. Ez valahol talán megnyugtatóan hathat a nézőre – elvégre a Sonic első előzetesét, elsősorban a karakter desigját körülvevő botrány hatására a rendező hajlandó volt a nézők ízléséhez formálni a figurát, végül egy szórakoztató és vizuálisan is szép mozifilmet láthattunk tőle – ami végül annyira sikeres lett, hogy már a folytatás is készülőben van.

A Rózsaszín Párduc esetében azonban – sok más, élőszereplős feldolgozáshoz hasonlóan – a néző fejében felmerülő legelső kérdés a „miért?”. Képes lesz-e a digitális animáció újratervezni a karaktert úgy, hogy az megőrizze ikonikus megjelenését, komikumát? Tény és való, hogy jól használva a CGI-technológiával is gyönyörű és érzésekkel teli animációk készíthetők – vegyük csak például a Pixar munkásságát – az ilyen egyszerű, főként slapstick-humorra vagy épp rajzfilmes, képtelen viccekre épülő rövidek, mint a Rózsaszín párduc esetében, talán nem ez a legalkalmasabb megoldás. Természetesen sok fog múlni a karakter designján – sőt, talán az nyomja majd a legtöbbet a latban, elvégre a Sonic esetében a karakter látványa is elég volt a nézőknek ahhoz, hogy elvegye a kedvüket a filmtől – valahogy képtelenségnek hangzik elképzelni a jól ismert karaktert digitális animációval. Persze a stódió érve ugyan az, mint a legtöbb hasonló esetben: a reboot célja, hogy az újabb generációkkal is megismertesse a figurát. Ebben a tekintetben azonban kérdéses, miért nem alkalmas erre az eredeti rajzfilmsorozat, hiszen humora örökéletű – a tévét néző gyerekek számára pedig nem a CGI-kidolgozás fog egy mesét szórakoztatóvá tenni.

Bár manapság valóban unalomig ismételt már a régi filmek digitális újragondolása Hollywoodban, kár előre eltemetni a filmet – a Sonic példájából tanulva könnyen lehet, hogy a rendező egy élvezhető, humoros és szórakoztató családi filmet fog összehozni, aminek még a látványa is jól eltalált és karakterhez illő lesz.

Szólj hozzá

blog hírek hír érdekesség friss heti Hírek Hír cineart Cineartblog cineartblog CineArt