2020. nov 30.

A játszma királynője – ”A vezércsel” : Spoilermentes kritika

írta: Siktár Vivi
A játszma királynője – ”A vezércsel” : Spoilermentes kritika

Október 23-ai megjelenése óta A vezércsel, avagy leánykori nevén a The Queen’s Gambit szépen, fokozatosan, ügyes stratégiával leigázza a világot. A Netflix új, 7 részes minisorozatát a kétszeres Oscar-jelölt (Mint a kámfor; Logan) Scott Frank adaptálta és rendezte Walter Tevis 1983-as regénye alapján. A sorozat Anya Taylor-Joy főszereplésével készült, s a ’60-as években játszódik, a sakk élvonalába kalauzol minket. Legutóbb a Csernobil című minisorozat szólt ekkorát popkulturális siker és nézettség kapcsán, ám A vezércsel sokkal inkább hasonlítható a Breaking Bad egységes, karakterközpontú történetvezetéséhez.

the-queens-gambit-netflix-habituallychic-001-1024x1024_1.jpg

Az 1950-es években, a tragikus sorsú 9 éves Beth Harmon (Isla Johnston) árvaházba kerül. A különc, visszahúzódó leányzó egyetlen mentsvára a sakkal való megismerkedés, a játékban való elmerülés és tanulás, melyhez az intézet gondnokában (Bill Camp) talál mentorképet. Mindeközben az árvaházban a kis lakók módszeres leszedálása is folyamatos, így ismerkedik meg egy kék-zöld pirulával (idegnyugtató), mely elkíséri karrierje során, s a sakkban nyújtott teljesítményével azonosítja. A 13 éves lányt örökbe fogadják a kertvárosi nevelőszülők, a Wheatley-házaspár. Beth számára azonban cseppet sem hagy alább a sakk, és egyre erőteljesebben teszi próbára magát pénzdíjas versenyeken, miközben folyamatosan fejleszti képességeit szakkönyvek és elképzelt játszmák tanulmányozásával.

91103.jpeg

A vezércsel többnyire lineáris történetvezetést követ, ám egy esetben találkozunk (az első részben) előretekintéssel, s néhány esetben visszatekintéssel, ám ezek sosem öncélú, játékidőt kitöltő jelenetek, hanem a karakter megértésében, belső világának bemutatását segítik elő. Beth mindene a sakk, s minden esetben GYŐZNI akar. Számára a sakk egyszerre versenysport, megszállottság, hiánypótlás, hobbi, egyszóval maga az élet. És ő milyen karakter? Hát lehetetlenül makacs. Komplexusai, démonjai, férfiak által telített világgal való kapcsolata mozgatja a storyt, ám nemére nem átokként tekint, sokkal inkább sportolóként látja önmagát. Scott Frank szövegkönyve jelentős hangsúlyt fektet Beth személyiségfejlődésére, ám nem betonozza merev műfai keretek köré a szériát, hiszen tekinthetjük karakterdrámának, „sportfilmnek”, felnövéstörténetnek vagy kosztümős „filmként” is aposztrofálhatjuk.    

the-queens-gambit-anya-taylor-joy.jpg

Erőteljes témákat vonultat fel a minisorozat, hiszen játszi könnyedséggel szövi történetébe az élvezeti szerektől való függőséget, a sportolók életvitelét, a gyerekkori traumákat, a megszállottságot, a szülőktől örökölt mintákat, a magányt, a kétpólusú világot és az örök kérdéskört: a férfi-női viszonyokat, a szexualitást. Beth nem amerikai, nem keresztény, nem nő, hanem elsősorban sakkozó. A játék számára hitvallás. A 24 éves Anya Taylor-Joy játéka bravúros, őszinte, nonverbális, pontos, komplex, precíz, és még sorolhatnánk, ám a legfontosabb: igazán szórakoztató.

A további karakterek kevésbé kibontottak, azonban kiemelkedő a komplex személyiségű nevelőanyát játszót Marielle Heller, a riválisokból barátokká avanzsált Harry Melling és Thomas Brodie-Sangster alakítása, s a deus ex machinaként Beth segítségére érkező, Jolene-t alakító Moses Ingram megható játéka.

the-queens-gambit-cast-interviews.jpg

A történet könnyedén válhatna népszerű nemi kérdések élvonalas harcosává, illetőleg hatásvadász melodrámává, azonban A vezércsel őszintén, intim módon, intelligensen és hitelesen meséli el egy karakter drámáját a sakk világában. Minden más csupán körítés. Azonban a technikai megvalósítás vizuálisan is izgalmassá teszi a sakkjátszmákat hosszú beállítások, profi kameramozgás, kifejező és magas színvonalú filmzene, tűéles vágástechnika, magával ragadó látványterv, korszakhoz illő sminkek és kosztümök segítségével. Kevésbé sikerül a VFX utómunka a városi látképek szempontjából, ám annál izgalmasabb világot teremtenek belső terekben és Beth elméjének fürkészésében, mikor a képzelt játszmák kimenetelét latolgatja, számba véve az összes variációt és kombinációt.

anya-taylor-joy-the-queens-gambit-netflix-tv-reviews-costumes-fashion-tom-lorenzo-site-main-1024x576.jpg

A minisorozat minden esetben Beth történetére fókuszál, vele maradunk, az ő szemszögéből láthatjuk a játszmákat, az ő belső démonjaival és kétségeivel harcolunk mi is. S mindeközben őszintén, intim módon, ítélethozás nélkül tárul elénk a sakk világa, a karakterek, a problémák bemutatása. Nem kell sakkszakértőnek lenni, hogy élvezni tudjuk a széria által nyújtott narratívát, s annak minden lebilincselően izgalmas pillanatát. Bárkinek nagy szeretettel ajánljuk, aki egy 7x1 órás időben lehengerlő, karakter vezette, bámulatos látványvilágú mozgóképes alkotás után sóvárog!

b4db864d88a143fae9173183bfc55b29.jpg

Szólj hozzá

ajánló kritika sorozat sport győzelem sakk popkultúra csernobil minisorozat karakter 2020 október adaptáció netflix kosztümös vfx breaking bad lineáris scott frank bill camp felnövéstörténet thomas brodie-sangster anya taylor-joy cineart spoilermentes cineartblog a vezércsel the queens gambit beth harmon walter tevis marielle heller moses ingram karakterközpontú isla johnston