2021. feb 08.

Párkapcsolati kamaradráma: Malcolm & Marie – kritika

írta: Csurilla Dániel
Párkapcsolati kamaradráma: Malcolm & Marie – kritika

malcolm-marie-zendaya-netflix-soffre-le-film-tourne-en-pleine-pandemie-1000.jpg

Mi történik akkor, ha egy sikerekben úszkáló filmkészítő elszáll magától, és figyelmen kívül hagyja azokat, akik támogatták? A kérdés izgalmas, melyet Sam Levinson, az HBO Eufória c. sikersorozatának alkotója feltesz a Netflix-en debütáló kamaradrámájában, a Malcolm & Marie-ben. Mi történik tehát?

Levinson feltörekvő, s tagadhatatlan sikereket elérő filmkészítő, aki szinte saját pénztárcájából finanszírozta a Malcolm & Marie-t, mely egy felfuvalkodott filmkészítőről és drogfüggő barátnőjéről szól, amint párkapcsolatukban navigálnak terjedelmes viták és megalkuvások kíséretében. A film tavaly nyáron, a világjárvány kellős közepén forgott szigorú óvintézkedések mellett a Fehér isten és az Eufória számos epizódjának operatőre, a mi saját Rév Marcellünk magabiztos fényképészetével.

A Malcolm & Marie egy klasszikus, beszélő fejes melodráma, monokróm képi világgal, helyenként grandiózus, ám főleg dokumentarista kamerakezeléssel. A film Malcolm (John David Washington) és Marie (Zendaya) története, akik a férfi új filmjének premierjéről hazaérve egymásnak esnek, miután Malcolm nem köszönte meg az elkészült filmet Marie-nek, aki úgy véli, nagy mértékben szolgáltatott drogfüggősége ihletet Malcolm számára.

malcolm-marie-1.jpg

A kétszereplős játékfilm ritka bestia, a fekete-fehér képi világ pedig egyenesen taszítja a nagyobb stúdiókat, a Netflix-en mégis otthonra lelt Levinson míves, modoros, túlbeszélt, egyenesen megbotránkoztató módon díjhalás filmje. A Malcolm & Marie egy érdekes koncepció, azonban szappanoperába hajlóan túlírt és túljátszott ömlengés a kreatív folyamatról, a párkapcsolati megrögzöttségről és a kompromisszumról – avagy annak képtelen természetéről.

Korábban az Eufória két különkiadásával Levinson lebilincselő karakterpillanatokat talált a szűk drámai terekben, ahol szintén pusztán beszélgetnek a közkedvelt karakterek, azonban új filmjével mindössze annyit bizonyított be, hogy akármennyire is gyönyörűen fényképezett a Malcolm & Marie, Levinson egyszerűen képtelen őszinte pillanatot találni a letisztult dramaturgiában. 

A Malcolm & Marie a gyakorlatban sokkal inkább hasonlít a színházra, mint a valóságra, és az efféle esztétika egyszerűen nem illik a filmhez, ami egyébként valóban érdekfeszítő kérdéseket elszomorítóan közhelyesen illeszt a folyamatosan ordibáló színészek szájába, akik távol állnak dimenziókkal teli karakterektől, monologizálásuk üres tömjénezése, beképzelt magasztalása a Szerzőnek.

135641192_2673760376267317_1597098721494819542_n.jpg

Hogy mi történik akkor, amikor Levinson úgy érzi, bármit megtehet? Ilyen sallangos, üres filmet készít, mint a Malcolm & Marie, amelynek megtekintésétől legszívesebben megkímélném a nézőket, azonban a két sztár attrakciója az ellenkezőt fogja kiváltani a nagyérdeműből. Tézisfilmre, nagyjátékfilm hosszára nyújtott tévéjátékra, s nem pedig érdemi mozifilmre hajaz Levinson rendezése.

Csupán a helyenként dallamos filmzene (Labrinth) és az ismételten pazar operatőri munka menti meg a filmet a középszerűség poklától. Sem Washington, sem Zendaya nem tudnak mit kezdeni az irritáló, antipatikus karaktereikkel, melyet Levinson őszintétlenül, felszínesen vetett papírra. Érthetetlen számomra, miről szól a Malcolm & Marie, ugyanis nehéz ellenkezni azzal, hogy a rendezőnek sincs fogalma, miről akart filmet csinálni.

013192_1117x628_637457274438993764.jpg

A Malcolm & Marie részei sokkal érdekesebbek, mint az elkészült egész, azonban a végtermék képzavaros, mesterkélt és egyszerűen unalmas. A színpadiasan mozgó, embertelen karakterek kálváriáját, önimádó és negédes dialógusait követjük iszonytató 100 percen keresztül. Amennyiben valaki a megtekintésre vetemedik, készítsen elő aszpirint.

A film február 5-től elérhető a Netflix kínálatában.

Szólj hozzá

érdekes kritika premier drog bemutató érdekesség friss párkapcsolat denzel washington eredet érdekességek brad pitt heath ledger christian bale filmajánló leonardo dicaprio művészfilm christopher nolan netflix filmművészet mundruczó kornél korkülönbség eufória filmkészítés robert pattinson inception drogfüggőség tom hardy transzneműség kamaradráma zendaya tenet transzneműek fehér isten sam levinson cineart john david washington cineartblog díjfilm malcolm&marie