Horvát Lili is Criterion listát írt
Horvát Lili Wes Anderson és Christopher Nolan lábnyomait követve maga is kiválaszthatta kedvenc filmjeit a Criterion Collection-ből, a lista összeállítása azonban egy hiányosságra is felhívja a figyelmet, egyetlen magyar film sem szerepel a gyűjteményben. Ráduly György, a Filmarchívum igazgatója azonban egy örömteli hírről számolt be, 20 magyar filmklasszikus forgalmazási joga van már a cég tulajdonában.
Horvát Lili
A Criterion évtizedek óta ad ki filmeket, a számozott gyűjteményük most tart a 1074. kiadványnál. Egy rendezőnek hatalmas elismerés, ha filmje bekerül a Criterion Collection-be, hiszen a cég logója egy minőséget biztosító pecséttel ér fel.
Egy film is születtet a Criterion-ról, mégpedig az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, ami egy amerikai tinidrámán keresztül mutatja meg, hogy a Criterion miképp vezeti be a filmőrülteket a régi filmek birodalmába.
A rendezők által összeállított listát Criterion Collection aztán az oldalukon közzé is teszik.
Íme Horvát Lili tíz kedvenc filmje:
- A négyszáz csapás (Francois Truffaut)
- Fanny és Alexander (Ingmar Bergman)
- Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. (Chantal Akerman)
- Maria Braun házassága (Rainer Werner Fassbinder)
- Mulholland Drive (David Lynch)
- A Földre pottyant férfi (Nicolas Roeg)
- Szeretetáradat (John Cassavetes)
- A pénteki barátnő (Howard Hawks)
- Paris, Texas (Wim Wenders)
- A kaland (Michelangelo Antonioni)
A lista mellet kis szövegek is találhatóak a Criterion oldalán.
A Négyszáz csapás-t először akkor látta, mikor 19 éves volt. Gyermekkorát Pesten töltötte, de mikor először találkozott a filmmel, már Párizs-ban élt és a Sorbonne Nouvelle Egyetemre járt. Párizs-ban akkoriban is virágzott a mozikultúra, a több tucat art mozijával, nem csoda, hogy nagy hatással volt Lili életére.
François Truffaut- Négyszáz csapás
A Fanny és Alexander-t szintén egy korai élményhez köti, gyerekkorában előszeretettel olvasta David Coppefield-et és Ingmar Bergman varázslatos filmélménye erre emlékeztette őt.
David Lynch- Mullholland Drive című filmje is nagy hatást gyakorolt rá, azt írja róla a rendezőnő:
„Hacsak nem konkrét részletekre vagyok kíváncsi, nem nézem gyakran újra azokat a filmeket, amelyek sokat jelentenek számomra. Inkább hagyom, hogy belakják a tudatom, és mindig kicsit más alakot vegyenek fel az emlékezetem szűrőjén keresztül, ilyen módon segítve a munkámat. A Mullholland Drive-ot viszont három egymás követő napon újból és újból megnéztem, amikor kijött Budapesten. Nem azért, mert mindenáron meg akartam fejteni a rejtélyt, hanem mert vissza akartam térni Lynch birodalmába, és elmerülni ebben a teljesen moziszerű fantáziavilágban.”
David Lynch- Mulholland drive
A pénteki barátnő olyan értelemben kakukktojás a listán, hogy nem kifejezetten inspirálta Lili-t, hanem mozinézőként hatalmas élvezettel töltötte őt el. Elmondása szerint nem valószínű, hogy valaha is ilyesfajta, gyorsan beszélő, csavarokkal teli vígjátékot fog rendezni, úgy érzi, ez nem az a műfaj, amiben ő maradandót tudna alkotni. Azt írja:
„A film újra és újra megnézése, csodálatos párbeszéde, valamint Rosalind Russell és Cary Grant gyönyörű komikus időzítése miatt visszavezet a gyermekkorom mozijának tiszta örömébe.”
Howard Hawks- A pénteki barátnő
A Párizs, Texas című film dramaturgiai rekonstrukciójával hatott mélyen Lilire, amit Robby Müller szigorú és kifogástalan keretezése támogat.
Horvát Lili azonban nem feledkezett meg magyar őséről, így figyelembe ajánlotta a filmtörténet egyik legjobb romantikus komédiáját, az I Know, Where I’m Going-ot.
Az már öngamában egy örömteli hír, hogy Horvát Lilit felkérték erre a nemes feladatra, de talán titkon mindenki reméli, hogy hamarosan magyar filmeket is láthatunk a Criterion Collection oldalán.