A Disney fantasztikus bestiája: Raya és az utolsó sárkány – kritika
Az utóbbi években a Walt Disney Animation Studios lelkesen rombolta le hercegnő-közhelyekre épülő világképét a Jégvarázs, a Vaiana és a Rontó Ralph 2 segítségével. A Pixar egyaránt közrejátszott a Merida, a bátor anya-lánya kapcsolatra épülő történetével, azonban az utóbbi stúdiótól mindig is történetmesélés szempontjából sokkal magasabb színvonal volt elvárható.
A Disney ezzel egyidőben rendkívüli mértékben támogatni kezdte a kulturális sokszínűséget, és történeteibe szervesen ágyazta bele a kortárs társadalmi problémákat. A Zootropolis pazar körképe az amerikai társadalomban egy kreatív műfaji közegben, míg a Coco és a Lelki ismeretek – ugyancsak a magas Pixar-színvonal képviseletében – tovább erősítették az etnikai történetek színrevitelét.
A Raya és az utolsó sárkány ötvözi a hercegnő-klisék szubverzióját és az etnikai narratívák kulturális közegét egy dél-kelet ázsiai kalandfilmben, mely hasonlóan magas színvonalú, önfeledten optimista és határtalanul gyönyörűen megmunkált. Ugyan a dél-kelet ázsiai mondavilág mintegy impresszióját kapjuk a kaland-fantasy elbeszélésében, a jól bevált történetvezetés és a gazdag látványvilág magáért beszél.
Az egykoron dicső, mitikus teremtményekkel harmóniában élő Kumandra világát megmérgezi a gonosz, amikor az öt törzs széthullik, miután a birodalmat egységben tartó Sárkánykő is öt darabra szakad. Raya (Kelly Marie Tran) hosszú éveken át keresi az utolsó sárkányt, Sisu-t (Awkwafina), hogy segítséget kérjen a gonosz erők ellen, megmenthesse családját, s velük együtt egész Kumandra-t.
A Raya és az utolsó sárkány rendezői Don Hall, a Hős6os készítője és a Vaiana társrendezője, illetve Carlos López Estrada, a kifogástalan generációs történet, a Blindspotting c. bűnügyi film alkotója. A rendezőpáros látszólag remek duó, ugyanis a Raya és az utolsó sárkány szokatlanul érett, összetett és felettébb megható animációs film. A színes mondavilág, James Newton Howard megszokottan grandiózus filmzenéje és a rétegelt történetmesélés egy új szintjére érkezett a Disney, és végre készített egy kifinomult, zenés betétektől teljesen mentes kaland-fantasy-t.
A szinkrongárda remekbeszabott és kimondottan szórakoztató, ugyanakkor a felnőttek sem szűkölködnek majd, ugyanis akcióból sincs hiány. Gyönyörűen „fényképezett” és mesterien kidolgozott, a Raya és az utolsó sárkány ismételt mérföldkő a Disney számára. Egy multikulturális, mégis örökérvényű üzenettel a hátán Hall és López Estrada filmje a barátság, a család és a küzdeni akarás bejáratott, ám érzéki módon kibontott tematikájával meséli el történetét.
Gyorsan pergő, humoros, bár jóllehet, kevésbé kreatív, jóval kalandozóbb és szétszórtabb, mint a stúdió előző produkciói, a Raya és az utolsó sárkány mégis lehengerlően derűs, szokatlanul „felnőttes” alkotás, amelynek megtekintését bátran ajánlom minden korosztálynak.
A film március 5-től elérhető a Disney+ kínálatában.