2021. ápr 26.

Liam Neeson leszámol a mexikói kartellel: Az oltalmazó– kritika

írta: Csurilla Dániel
Liam Neeson leszámol a mexikói kartellel: Az oltalmazó– kritika

the-marksman-review-compressed.jpg

Megnéztem Az oltalmazót, ami Liam Neeson legújabb akció-thrillerje nyugdíjba vonulása előtt. Rögtön az első impresszumom az volt, hogy ezt a filmet akár Clint Eastwood is rendezhette volna, hiszen annyira jellegtelen és öreges. Eastwood egy élő legenda, és számtalan remekművet készített a Nincs bocsánattól a Gran Torino-ig, viszont sajnos kiöregedett, és nem erőssége a mélyreható történetmesélés, sőt sokkal inkább érdekelt saját politikai nézetének és patrióta szemléletének érzékeltetésében. Utóbbi filmjei nem rendelkeznek lélekkel.

Az oltalmazót akár Eastwood is készíthette volna, és képletesen ő is készítette, ugyanis Liam Neeson legújabb zsánerfilmjét az a Robert Lorenz vezényelte le, aki a veterán westernhős asszisztense volt a Titokzatos folyóban, a Millió dolláros bébiben, az Amerikai mesterlövészben és sok más Clint Eastwood filmben. A becsületes, ám meghasonlott hős elvégez egy feladatot, amit helyesnek vél, de ez rosszakaróinak cseppet sem tetszik. A westernfilmek alapsémáját helyénvaló módon sikerült kortárs közegbe helyeznie Az oltalmazónak, mely a mexikói drogkartell játszmáiba csöppenő, megözvegyült katona történetéről szól, akinek az életébe kerül egy megárvult gyermek, kivel barátságot kötnek.

the-marksman-subtitles-download-1024x576.jpg

A mindig megbízható Neeson által eljátszott Jim Hanson éppen egy olyan hős, aki elvesztette feleségét, és egyedül él terjedelmes farmján arra várva, hogy a bank mindenét elvegye. Hanson munkát vállal, hogy fenntartsa magát, nevezetesen határrendészként kezdi keresni kenyerét, azonban egy átlagos műszak folyamán útjai kereszteződnek Rosa-val (Teresa Ruiz), aki gyermekével, Miguel-lel (Joe Perez) megpróbálják illegálisan átlépni az Egyesült Államok határát, míg a mexikói kartell a nyomukba szegeződik a mindenre elszánt Mauricio (Juan Pablo Raba) vezetésével. A balszerencse következtében Hanson kénytelen felvenni a harcot a kartellel, hogy védelmezze Miguel-t, akivel rögös úton ugyan, mégis szoros barátságot kötnek.

Neeson egy valóban megbízható akciósztár, aki tagadhatatlan drámai érzékkel, tekintélyes, gyakorta fenyegető jelenléttel rendelkezik, viszont még a brit színész sem képes megmenteni Az oltalmazót a középszerűség poklából. Lorenz számos karaktert vonultat fel nagyotmondó road moviejában, mely westernbe és kortárs akció-thrillerbe illő elemeket egyaránt tartalmaz, ugyanakkor ezek az aspektusok nem elegendőek ahhoz, hogy újszerű megközelítésben prezentálásra kerüljön az Egyesült Államok és a Mexikó között migrációs kérdés, veteránellátás és drogháború. Ugyan Az oltalmazó megpróbál túlmutatni műfaji korlátjain, végsősoron mégis egy futószalagon gyártott zsánerfilmmé válik.

the-marksman.jpg

A Miguel-t alakító Joe Perez és a zord külsejű, ám apáskodó Liam Neeson ugyan rendelkezik némi kémiával, mely segítségével elviszik a hátán Lorenz filmjét, valamiért mégis az az érzés kerekedik felül a nézőn, hogy ezerszer és sokszorosan felsőbbrendű módon került már elmesélésre a magányos harcos kálváriája egy gyerekkel a hátán. Legnagyobb bűne a filmnek az említett középszerűség, mely érdektelenséget, majd pedig felejthetőséget, s végül eltékozolt időt szül. Bár szíve a helyén van, Az oltalmazó mégsem képes lekötni sem történetvezetés, sem világkép, sem formanyelv szempontjából a nézőt.

A zsánerfilm stílusa szinte propagandafilmbe illő hazafiságot mutat a patetikus zenehasználattal és a komor karakterábrázolással, viszont mind a kamerakezelés, mind a vágástechnika elhamarkodottságot és felszínességet mutat, és egy kifejezetten olcsó, kontár film látszatát kelti, amely ellenkezik a feszült helyzeteket teremtő, alapvetően adekvát akciójelenetek minőségével. Ugyan szerencséje volt a jellegtelen történetet elmesélő Lorenz-nek a mindenre elszánt Neeson-nal a szereplőválogatás kapcsán – mivel az akciósztár elkötelezett és felettébb hiteles alakítást nyújt –, Az oltalmazó természetesen nem több, mint egy tucatfilm, ami legfeljebb hétvégi délutánokon alkalmas időeltöltésre.

Szólj hozzá

érdekes kritika premier maffia függőség kartell donald trump háború bemutató érdekesség bevándorlás friss érdekességek kalandfilm clint eastwood filmajánló apaság morgan freeman sean penn akciófilm charles bronson sergio leone road movie tommy lee jones liam neeson gene hackman henry fonda bradley cooper elrabolva drogfüggőség taker millió dolláros bébi nincs bocsánat volt egyszer egy vadnyugat amerikai mesterlövész oltalmazó cineart CineArt the marksman az oltalmazó