2021. ápr 26.

Öngyilkos ösztönök és megbocsátás a világ végén: Land – kritika

írta: Csurilla Dániel
Öngyilkos ösztönök és megbocsátás a világ végén: Land – kritika

462607_1608752213_176_1.jpg

A Land egy patetikus parabola, ami szívélyesen bocsátkozik műfaji filmes közhelyekbe, veszi alapul a nála felsőbbrendűbb Út a vadonba és A nomádok földje központi konfliktusát és karakterívét, s teszi ezt mégis egy olyan formanyelvben gazdag és remekül eljátszott drámában, hogy a néző szinte elfeledi azt, hogy a rendkívül tehetséges Robin Wright önmagát rendezve valójában egy önelégült hiúságprojektet készített a semmi közepén.

Edee (Wright) elhunyt családját gyászolja, mely felemészti, így elhatározza, hogy elhatárolódik a világtól, és önkéntes száműzetésbe vonul a vad Wyomingba, hogy halálát lelje a túlélésben. A hónapok múltával beköszöntő tél Edee-t az éhínség kiszolgáltatottjává teszi, viszont megmenti őt az ugyancsak megözvegyült Miguel (Demián Bichir), egy helyi vadász, akivel szoros barátságot köt. Edee döntés elé kerül, és kénytelen választani az élet és a halál között.

land2021d_1.jpg

Lényegében egy alig 90 perces monodrámát látunk Robin Wright főszereplésével a káprázatos, ám fenyegető vadonban. A Land egy poézis, ami remek fényképészettel (Bobby Bukowski) és filmzenével (Ben Sollee, Time for Three) rendelkezik, sőt mind Wright, mint Bichir talán karrierjük legizgalmasabb alakítását hozzák, a film mégis üres, és egy szinte rövidfilmbe illő konfliktust prezentál, viszont annak kifejtésében vonakodik elmerülni. Wright rendezői bemutatkozása egy alacsony költségvetésű melodráma, ami az emberség, az életkedv és a barátság parabolája.

Wright kitartott, steril, mégis festői közegbe helyezi Edee drámáját, aki a gyász feldolgozásának folyamatát a Miguel-lel kötött barátság által viszi véghez. A hallgatag, kedélyes, karizmatikus férfi megtanítja a nőt túlélni a vadonban, és bár Edee nem arra vágyik, hogy valaki azt mutassa meg neki, hogyan kell vadászni, hanem azt, hogy valaki mellette legyen egy nehéz időszakban. A Land nem egy romantikus film, hanem egy negédességbe nyúló karakterdarab pár kimondottan pazarul megírt dialóggal és egy összefüggő karakterívvel, viszont számtalan üresjárat sejlik fel a szűk másfél órás játékidőben.

462607_1612346294_3167_1.jpg

A film megtekintése közben többször elgondolkoztam azon, hogy milyen befolyással bírt a Sean Penn által rendezett Út a vadonba a Land témamegjelölése szempontjából. Wright elvégre csaknem 15 éven keresztül Penn felesége volt, és könnyedén elképzelhető, hogy a rendezővé vált színésznőt az ugyancsak tragikus válás ihlette. A Land sokkal adósa a szabadszellemű és megalkuvást nem ismerő Út a vadonba világképének, és kissé nehezen kerül ki a Sean Penn film árnyékából, viszont Robin Wright és Demián Bichir elkötelezett alakításának és a gazdag filmnyelvnek köszönhetően gyakorta élvezetes, alapvetően őszinte karakterdrámát láthatunk.

Bár távol áll a tökéletes gyászfilmek és túlélőfilmek hangulatától, Robin Wright rendezése mégis képes elhitetni a nézővel a főszereplő drámáját, akinek karakterútja kiérdemelt és ízléses módon kerül elmesélésre. A Land egy csiszolatlan darab, és ugyan gyakran dühítően pontatlan és közhelyes, mégis becsülendő munka, amit a színész-rendező eltökélt történetmesélési szándéka és Demián Bichir kifogástalan alakítása tart egyben. Valószínűleg a film a feledés homályába vész, mely tragikus és ironikus egyben, megtekintését a két főszereplő színész puszta drámai jelenléte miatt mégis lelkesen ajánlom.

Szólj hozzá

kritika star wars öngyilkosság érdekesség friss justin timberlake érdekességek túlélés brad pitt kevin spacey kurt russell edward norton filmajánló quentin tarantino morgan freeman sean penn harcosok klubja tom hanks david fincher út a vadonba land gary oldman sigourney weaver forrest gump frances mcdormand robin wright kártyavár andrew garfield house of cards Samuel L. Jackson pedro pascal gal gadot aljas nyolcas cineart mandalorian cineartblog mandalóri wonder woman 1984 nomadland nomádok földje