2020. okt 21.

Végre megtanultunk tisztességes magyar romantikus vígjátékot készíteni: Hab – kritika

írta: Csurilla Dániel
Végre megtanultunk tisztességes magyar romantikus vígjátékot készíteni: Hab – kritika

Amikor az ember már látott egy romantikus vígjátékot, látta az összeset. Igaz lehet ez minden műfaji filmre? Talán, viszont a romantikus komédia zsánere rendszerint hajlamos újralátogatni a Micsoda Nő! és a Négy esküvő és egy temetés jól bevált toposzait. Sajnos a legtámadhatóbb posztmodern filmes műfajról beszélünk, mely kapott az utóbbi évtizedekben elég hideget-meleget. Miért nézzük mégis? Miért nézünk horrort? Miért nézünk szuperhősfilmet?

A magyar romantikus vígjátékok a Filmalapos időkből a 2000-es évek legkisebb közös többszöröst megcélzó humorú alkotások dramaturgiáját és vicceit örökölték (Coming Out, Megdönteni Hajnal Tímeát). A romantikus vígjáték műfajkeverékébe nem számít bele sem Az állampolgár, sem a Testről és Lélekről, hiszen bár helyenként humorosak, nem tiszta vígjátékok. Nem „habos-babosak”. Nem mesevilágba röpítik a nézőt, és nincs egyértelmű katarzisuk. A nagy magyar, bulis musicalként fémjelzett Pappa Pia, Nagypál Orsi Nyitvája, a Kölcsönlakás és a Seveled mind a maguk nemében sikeres filmek voltak, bár nem tudták maradéktalanul elsajátítani a rom-com amerikai rímképletét. Legközelebb a Liza, a rókatündér került, ám Ujj-Mészáros Károly alkotása sokkal közelebb állt Wes Anderson és Peter Jackson felnőtt fantasy filmjeihez, mint az igazi, klasszikus, hollywoodi romantikus vígjátékok történetvezetéséhez.

Lakos Nóra és Fekete Fruzsina forgatókönyve viszont felnőtt a tévéképernyő előtt takaróval és fagyival meredő nézők elvárásához. A Hab egy valóban nagyon édes film, ami nem vállal többet annál, ami. Műfaji és narratív szempontból is tiszta, ártatlan és energikus.

hab.jpg

A reménytelen romantikus Dórát (Kerekes Vica) elhagyta a nagy Ő. „Hab” nevű cukrászdája a csőd szélén, mert ő mindenből a legjobbat és legdrágábbat akarta, ráadásul az örök agglegény barátja, Marci (Mátray László) rá sem hederít, pedig forr köztük a levegő – csak Dóra nem hajlandó beismerni magának. Utolsó, végső elkeseredésében elhatározza, hogy részt vesz egy többnapos, kisvállalkozók számára meghirdetett kurzuson, mely főnyereménye 30 millió forint. Egy a bökkenő: családos vállalkozók számára ajánlott. Dóra, hogy esélyeit növelje, toboroz hát magának egy családot a fogorvos Marciból és a színészi ambíciókat dédelgető szomszéd kisfiúból (Gyarmati Erik), hogy megmentse üzletét és álmai beteljesüljenek. Küzdelmét a szemináriumon résztvevő családok nehezítik és az ex-barátja (Bányai Miklós), aki újdonsült feleségével (Zsigmond Emőke) pályázik a fődíjra.

A főhős Dóra nyitójelenete egy csoportterápián kezdődik, ahol légzésgyakorlatokat csinálnak, azonban Dóra kénytelen-kelletlen elbőgi magát. A szerelemben nincs szerencséje, ám a cukrászda mindene. Híres filmes szerelmespárokról nevezi el süteményét, bele van zúgva (a valóban sármos) Mácsai Pál színművészbe és komikusan nehezen tudja feldolgozni a szakítást volt pasijával. Öncélúan vág bele a hazugságokkal kikövezett útba, de váratlan úton empátiát tanul, elengedi a múltat és újból szerelembe esik. Kissé kattant, de helyén van a szíve. Kerekes Vica mindent megtesz, hogy élettel, eleganciával és komplexitással töltse fel a karaktert, és részint sikerrel jár, ugyanis legnagyobb mértékben rajta múlik a Hab sikere.

hab_3.jpg

Jelen van még a szórakoztató, ellentétre épülő, remek kémiát megszemélyesítő Mátray László karaktere is, azonban valójában minden szereplő pontosan annyit tesz, amennyit a kissé felszínes történet kér. Ott vannak, szórakoztatnak és akadályokat okoznak Dóra számára. A koravén kiskamaszt alakító Gyarmati Erik is kapott egy szerelmi szálat, azonban a négy napos táborban megismert lány szintén rá sem hederít. Vajon képes lesz a rögtönzött család úgy funkcionálni, mint egy igazi família? Az egymással versengő szülők helyzetét egy színfalak mögötti kandikamera és a tenyérbemászó life-coach (Szikszai Rémusz) tovább nehezíti. A Dóra exének felesége, Juli, még kap is egy rendkívül őszinte pillanatot, amikor Dórának meg kell őt győznie valamiről, azonban ez az emberi momentum félbeszakad menő zenével.

A Hab képi világa kissé ambivalens, azonban (részben a digitális szemcséktől) felettébb stílusos. Néha előnyben részesítik a steadycamet, néha pedig a szimmetrikusan és esztétikusan komponált állóképeket preferálják. A színek vibránsak, a helyszínek idilliek, meseszerűek és vizuálisan rendkívül kreatívok. Külön kiemelném Dóri falra vetített flashbackjét és lakásának bemutatását. A kényszerű, „menő” lassítások, dögös zenék kellőképp hangulatfokozó hatásúak, illetve valóban okoz komikus meglepetéseket a Hab.

hab_2.jpg

Lakos Nóra nagyjátékfilmes debütálása ígéretes műfaji karriert sugall.

Azoknak tudjuk ajánlani a Habot, akik szeretnének egy igényes, humoros, ártatlan és szórakoztató romantikus vígjátékot moziban megnézni – amíg még lehet – illetve, akik szeretik Mácsai Pált épp úgy, mint a süteményeket. Kerekes Vica szimpatikus és komplex alakítást hoz. Lakos Nóra rendezése elvégzi a munkát és csinál egy igazi randifilmet. A Hab nem hibátlan, de elvégzi a munkát 90 percnyi kikapcsolódás idejére. A film nem sért meg senkit, helyette elkalauzol egy olyan habos-babos mesevilágba, amit a hollywoodi filmektől már megszokhattunk.

Szólj hozzá

ajánló kritika film terápia érdekesség cukrászda édesség vígjáték romantikus coming out wes anderson peter jackson magyar film hab nyitva almási tamás kerekes vica mácsai pál romantikus vígjáték szfe micsoda nő négy esküvő és egy temetés liza a rókatündér lakos nóra megdönteni hajnal tímeát mátray lászló pappa pia testről és lélekről seveled nfi rom-com az állampolgár