Végre megtanultunk tisztességes magyar romantikus vígjátékot készíteni: Hab – kritika
Amikor az ember már látott egy romantikus vígjátékot, látta az összeset. Igaz lehet ez minden műfaji filmre? Talán, viszont a romantikus komédia zsánere rendszerint hajlamos újralátogatni a Micsoda Nő! és a Négy esküvő és egy temetés jól bevált toposzait. Sajnos a legtámadhatóbb posztmodern filmes műfajról beszélünk, mely kapott az utóbbi évtizedekben elég hideget-meleget. Miért nézzük mégis? Miért nézünk horrort? Miért nézünk szuperhősfilmet?
A magyar romantikus vígjátékok a Filmalapos időkből a 2000-es évek legkisebb közös többszöröst megcélzó humorú alkotások dramaturgiáját és vicceit örökölték (Coming Out, Megdönteni Hajnal Tímeát). A romantikus vígjáték műfajkeverékébe nem számít bele sem Az állampolgár, sem a Testről és Lélekről, hiszen bár helyenként humorosak, nem tiszta vígjátékok. Nem „habos-babosak”. Nem mesevilágba röpítik a nézőt, és nincs egyértelmű katarzisuk. A nagy magyar, bulis musicalként fémjelzett Pappa Pia, Nagypál Orsi Nyitvája, a Kölcsönlakás és a Seveled mind a maguk nemében sikeres filmek voltak, bár nem tudták maradéktalanul elsajátítani a rom-com amerikai rímképletét. Legközelebb a Liza, a rókatündér került, ám Ujj-Mészáros Károly alkotása sokkal közelebb állt Wes Anderson és Peter Jackson felnőtt fantasy filmjeihez, mint az igazi, klasszikus, hollywoodi romantikus vígjátékok történetvezetéséhez.
Lakos Nóra és Fekete Fruzsina forgatókönyve viszont felnőtt a tévéképernyő előtt takaróval és fagyival meredő nézők elvárásához. A Hab egy valóban nagyon édes film, ami nem vállal többet annál, ami. Műfaji és narratív szempontból is tiszta, ártatlan és energikus.
A reménytelen romantikus Dórát (Kerekes Vica) elhagyta a nagy Ő. „Hab” nevű cukrászdája a csőd szélén, mert ő mindenből a legjobbat és legdrágábbat akarta, ráadásul az örök agglegény barátja, Marci (Mátray László) rá sem hederít, pedig forr köztük a levegő – csak Dóra nem hajlandó beismerni magának. Utolsó, végső elkeseredésében elhatározza, hogy részt vesz egy többnapos, kisvállalkozók számára meghirdetett kurzuson, mely főnyereménye 30 millió forint. Egy a bökkenő: családos vállalkozók számára ajánlott. Dóra, hogy esélyeit növelje, toboroz hát magának egy családot a fogorvos Marciból és a színészi ambíciókat dédelgető szomszéd kisfiúból (Gyarmati Erik), hogy megmentse üzletét és álmai beteljesüljenek. Küzdelmét a szemináriumon résztvevő családok nehezítik és az ex-barátja (Bányai Miklós), aki újdonsült feleségével (Zsigmond Emőke) pályázik a fődíjra.
A főhős Dóra nyitójelenete egy csoportterápián kezdődik, ahol légzésgyakorlatokat csinálnak, azonban Dóra kénytelen-kelletlen elbőgi magát. A szerelemben nincs szerencséje, ám a cukrászda mindene. Híres filmes szerelmespárokról nevezi el süteményét, bele van zúgva (a valóban sármos) Mácsai Pál színművészbe és komikusan nehezen tudja feldolgozni a szakítást volt pasijával. Öncélúan vág bele a hazugságokkal kikövezett útba, de váratlan úton empátiát tanul, elengedi a múltat és újból szerelembe esik. Kissé kattant, de helyén van a szíve. Kerekes Vica mindent megtesz, hogy élettel, eleganciával és komplexitással töltse fel a karaktert, és részint sikerrel jár, ugyanis legnagyobb mértékben rajta múlik a Hab sikere.
Jelen van még a szórakoztató, ellentétre épülő, remek kémiát megszemélyesítő Mátray László karaktere is, azonban valójában minden szereplő pontosan annyit tesz, amennyit a kissé felszínes történet kér. Ott vannak, szórakoztatnak és akadályokat okoznak Dóra számára. A koravén kiskamaszt alakító Gyarmati Erik is kapott egy szerelmi szálat, azonban a négy napos táborban megismert lány szintén rá sem hederít. Vajon képes lesz a rögtönzött család úgy funkcionálni, mint egy igazi família? Az egymással versengő szülők helyzetét egy színfalak mögötti kandikamera és a tenyérbemászó life-coach (Szikszai Rémusz) tovább nehezíti. A Dóra exének felesége, Juli, még kap is egy rendkívül őszinte pillanatot, amikor Dórának meg kell őt győznie valamiről, azonban ez az emberi momentum félbeszakad menő zenével.
A Hab képi világa kissé ambivalens, azonban (részben a digitális szemcséktől) felettébb stílusos. Néha előnyben részesítik a steadycamet, néha pedig a szimmetrikusan és esztétikusan komponált állóképeket preferálják. A színek vibránsak, a helyszínek idilliek, meseszerűek és vizuálisan rendkívül kreatívok. Külön kiemelném Dóri falra vetített flashbackjét és lakásának bemutatását. A kényszerű, „menő” lassítások, dögös zenék kellőképp hangulatfokozó hatásúak, illetve valóban okoz komikus meglepetéseket a Hab.
Lakos Nóra nagyjátékfilmes debütálása ígéretes műfaji karriert sugall.
Azoknak tudjuk ajánlani a Habot, akik szeretnének egy igényes, humoros, ártatlan és szórakoztató romantikus vígjátékot moziban megnézni – amíg még lehet – illetve, akik szeretik Mácsai Pált épp úgy, mint a süteményeket. Kerekes Vica szimpatikus és komplex alakítást hoz. Lakos Nóra rendezése elvégzi a munkát és csinál egy igazi randifilmet. A Hab nem hibátlan, de elvégzi a munkát 90 percnyi kikapcsolódás idejére. A film nem sért meg senkit, helyette elkalauzol egy olyan habos-babos mesevilágba, amit a hollywoodi filmektől már megszokhattunk.