2020. nov 18.

Nélkülöző fiatalok a világ ellen: Dreamland – kritika

írta: Csurilla Dániel
Nélkülöző fiatalok a világ ellen: Dreamland – kritika

dreamland_1.jpg

A Kifulladásig óta számtalan bűnöző szerelmespárról készült film. Gondoljunk csak az ikonikus Bonnie és Clydera, A miskolci boniésklájdra, Terrence Malick Sivár vidékére, A Tarantino által írt Tiszta románcra és a Született gyilkosokra, a női szabadságról szóló Thelma és Louisera, vagy David Lowery Vétkező szentek c. filmjére. A felsorolt alkotások narratív középpontjában egy jól ismert történet áll: bűnözőpár szökésben, ketten a világ ellen. A tavalyi év egyik kiemelkedő, társadalom-politikailag egészen rendkívüli filmje, a Queen & Slim átértelmezte azonban – amennyire tudta – ezt a műfajt a rendőrségi túlkapás és a fegyveres erőszak sürgető témamegjelölését segítségül hívva.

A Margot Robbie, Finn Cole, Travis Fimmel és Garrett Hedlund főszereplésével készült Dreamland leginkább Malick Sivár vidék című filmjét idézi hangulatában és világkép szempontjából. Miles Joris-Peyrafitte, a film rendezője azonban nem egy road moviet készített, hanem ”eredeti ötlete” alapján egy melodrámát, melynek fő témái a plátói szerelem, az elveszett álmok, a naivitás és a csalárdság. Ez Joris-Peyrafitte első nagyjátékfilmje, melyben a világ ellenséges, a fiatalok pedig elkeseredetten próbálnak szabadulni belőle.

dreamland-publicity_still_2-h_2019_1.jpg

Eugene (Finn Cole) egy fiatal farmer, aki lánytestvérével (Darby Camp), anyjával (Kerry Condon) és fejvadász pótapjával (Travis Fimmel) él a nagy világválság idején egy kietlen vidéken. A fiú életébe forgószélként csöppen be egy huszonéves bankrabló lány, Allison (Margot Robbie), aki ellen hajtóvadászat zajlik. Eugene a családi pajtában bújtatja a banditalányt, akinek páratlan szépségének és visszautasíthatatlan ajánlatának a fiú nem tud ellenállni. Eugene-nek el kell döntenie, hogy a bűn útját választva eljuttassa Mexikóba Allison-t, vagy feladja őt a hatóságoknak.

A történetet ezerszer láttuk már, azonban további bonyodalom, hogy Eugene halottnak hitt igazi apja ugyancsak Mexikóban lehet. Mindemellett egy fontos történetszál a félresikerült bankrablás egyik áldozatának, egy halott kislánynak rejtélye, melyhez Allison szorosan kapcsolódik. A film megtekintése közben azon tűnődtem, hogy vajon ironikus módon Mexikó, esetleg cinikus módon az USA, vagy a szókapcsolat szoros értelmében az álomvilágra utal-e a Dreamland címe, mellyel a film lehengerlő témaválasztása igazán közhelyessé válna. Szerintem mindhárom olvasat értelmes.

Technikai és fényképészeti szempontokból a Dreamland erőteljesen figyelemfelkeltő. A vágástechnika hangulatos, álomképekkel teli, izgalmas és éppen annyira költői, mint az operatőri munka Lyle Vincent egyedi mozgóképes szemlélete által. Vincent a Csadoros vérszívót, a The Bad Batch c. filmet és a Romlott oktatást fényképezte korábban, a Dreamland esetében pedig minden tőle telhetőt megtesz, hogy érzéki, méznarancs színekben pompázó és kinematikus képeket komponáljon, azonban Joris-Peyrafitte derivatív szövegkönyvét, erőtlen és bejáratott toposzokkal teli rendezését nem tudja túlkompenzálni a Malick-filmekbe illő látványvilág. A témák erősek, azonban a rendezés gyenge.

Kiemelkedő Margot Robbie színészi jelenléte, aki díjfilmekbe illő alakítást nyújt az édesbús, rétegelt háttértörténettel bíró Allison-t megformálva. Robbie visszafogott, izgalmas játéka a Dreamland egyik legérdekesebb, gyakran legszórakoztatóbb pillanatait szolgáltatja. Többek között egy egysnittes bankrablás tragikus természetét tölti fel energiával. Figyelemreméltó Travis Fimmel dühöngő pótapa karaktere, aki ugyancsak uralja a jeleneteit.

kepernyofelvetel_123.jpg

A Dreamland azonban egyike lenne az elfeledett filmeknek, ha nem köszöntött volna be a világjárvány, melyből előnyt kovácsolva minden stúdió másodrendű filmjeit dömpingeli, s nagyszabású látványfilmjeit és díjfilmjeit a következő évre halasztja.

Margot Robbie nem karrierje legjobb alakítását hozza, ám jelenléte üdítő, erőteljes és szórakoztató. A színésznő a film egyetlen igazi sztárja, s egyetlen igazán érdekes karaktere. A Dreamland technikailag jó, nem tökéletes, viszont képi világa kiemelkedő, s különösen emlékezetes a film keserű és költői záróképe. A színésznő rajongóinak, a romantikus bűnügyi filmek szerelmeseinek és egy másfél órás melodrámára szombat délután vágyó nézőknek ajánlom a Dreamland-et, azonban annak elődjeinek (Terrence Malick, Ridley Scott) nyomdokába sem léphet Miles Joris-Peyrafitte nagyjátékfilmes debütálása.

kepernyofelvetel_124.jpg

A Dreamland 2020. november 17-től előrhető online lakossági forgalmazásban számos platformon.

Szólj hozzá

blog streaming érdekes ajánló kritika film premier mozi krimi western érdekesség friss dráma romantikus érdekességek filmajánló quentin tarantino ridley scott melodráma vikingek született gyilkosok dreamland terrence malick thelma és louise badland Harley Quinn kifulladásig margot robbie fesztiválfilm travis fimmel öngyilkos osztag cineart tiszta románc suicide squad 2 bonnie és clyde cineartblog koronavírus díjfilm sivár vidék queen & slim