A Marvel gátolja a rendezők kreatív szabadságát?
Az utóbbi tizenkét évben bombaként berobbanó Marvel Studios rendkívül kétoldalú helyzetbe került a rendezők kreatív szabadsága kapcsán. Míg Joss Whedon és a Russo fivérek állításuk szerint szabadon gyakorolhatják művészetüket a Marvel berkein belül, addig előfordulnak olyan filmkészítők is, mint Xavier Gens, Jac Schaeffer és Edgar Wight, akik éppen azért nem vállalnak Marvel filmet, mert tudják, hogy a stúdió úgynevezett akciórendezőkkel készítteti el az látványos jeleneteket. Bár csak ezen rendezők jelezték, hogy szabadságukat ezzel a stratégiával elvette a Kevin Feige vezette stúdió, bizonyára minden filmkészítő számára megosztó a helyzet: vagy beleegyeznek az akciórendezők és a stúdió executive producereinek jelenlétébe, vagy más filmkészítőt választanak az adott szuperhősfilm elkészítésére.
Xanier Gens, a 2015-ben bemutatott Hitman rendezője, elárulta:
„Folytak tárgyalásaim a Marvel-lel, és meg is értettem, hogy a digitális effektek előnézetei és az akciójeleneteket egy londoni cég készíti, sőt elfogadtam azt is, hogy csak a színészeimet kellene megrendeznem. Viszont ez nem valami nagy kihívás. Szerintem ez az oka annak, hogy Edgar Wright távozott A Hangyából, mert egy ponton ezen szuperprodukciók kapcsán a rendező lekorlátozódik zöld háttér előtt rendezni a színészekről készült beállításokat és ellenbeállításokat.”
Wright távozása 2014. májusában megrázta a filmrajongókat, hiszen akkor már a rendező több, mint két évet ölt A Hangya elkészülésébe, és egy nagyszerű tesztagyagot is készített amellett, hogy a szereplőválogatásért is felelt. Végül Edgar Wright és Joe Cornish megmaradtak a Hangya forgatókönyvíróinak, de a rendezői székbe Peyton Reed került.
A Hitman francia rendezője ezzel folytatta:
„Nagyszerű karrierdöntés lehet egy Marvel filmet megrendezni, de nem hiszem, hogy a Marvel Kapitány rendezőinek nevére akárki is emlékezne… Volt már egy katasztrofális stúdióélményem a Hitman kapcsán, és nem akarok még egyet, különösen nem 45 évesen. Jobban szeretnék olyan projekteket készíteni, mint a Gangs of London, vagy producere lenne az olyan filmeknek, mint a Papicha, melyek sokkal-sokkal fontosabbak számomra, mint az egyik következő Marvel film megrendezése. Emellett minden amerikaitól érkező parancsot visszautasítok.”
Gens sorozata, a Gangs of London, nyáron került bemutatásra. A francia rendező egyébként a Legénybúcsú Bt. (Budapest) című korhatáros francia vígjátékért felelt. Arról nincs tudomásunk, mely Marvel filmet rendezhette volna Xavier Gens.
A Marvel híresen elkényezteti rendezőit, és még James Gunn is visszakerült A galaxis őrzői 3 rendezői székébe, azonban elgondolkodtató, hogy a Fekete Özvegy korábban kiszemelt rendezőjét, Jac Schaeffer-t leváltó Cate Shortland milyen módon kezeli az akciórendezők jelenlétét, ugyanis Schaeffer távozásának is ez volt az oka. A Marvel Kapitány rendezőpárosa, Anna Boden és Ryan Fleck (Fél Nelson) függetlenfilmes háttérből érkeztek, és vagy nem voltak szenvedélyesen oda a Brie Larson nevével jelzett képregényadaptációért, és amiatt lett olyan gyenge, vagy a Marvel emberei erőteljesen beleszóltak az akciójelenetekbe. Kiemelném, hogy a Sam Raimi által rendezendő Doctor Strange 2 hasonló problémákba ütközhet, ugyanis a Gonosz halott-trilógia és Tobey Maguire Pókember-trilógia rendezője ugyancsak szereti kézben tartani a filmjét.
A már rég befejezett Fekete Özvegy 2021. május 7-én kerül mozikba, míg az előkészületi munkálatoknál tartó Doctor Strange 2 valószínűleg 2022. március 22-én lesz bemutatható.