2020. nov 21.

2020-ban még a Mikulás is bepöccent: Fatman – kritika

írta: Csurilla Dániel
2020-ban még a Mikulás is bepöccent: Fatman – kritika

Sokféleképpen jellemezhetjük Mel Gibson-t, de nem tagadhatjuk le, hogy idős korára bámulatos projekteket választ magának. 2010 után visszatérve a Börtönregény c. filmmel, Gibson ismét ünnepelt akciósztár lett, melyet rosszfiú alakításai követtek a Machete gyilkolban és A feláldozhatók 3-ban. A színész szerepelt a nagyszerű Az utolsó emberigben és a szintén remek Kegyetlen zsarukban, azonban a két film közé sűrített egy Megjött apuci 2-t. Bár utóbbi két filmjét, a The Professor and the Madman-t és a Force of Nature-t cseppet sem kedveltem, a most 64 éves színész miatt érdemesnek tartottam a megtekintésre.

27bf62f4ad314003a44639758678ce61df79bec5.jpg

Következő projektje, az október elején előzetest kapó Fatman, mellyel visszatér Gibson a kedvelt akciófilm zsánerbe… Ezúttal a Télapó szerepében. A bődületes premisszájú, fekete humorú akció-vígjáték története szerint kicsi Billy egy újgazdag maffiózónövendék, és miután szenet kap a Télapótól, felbérel egy megszállott bérgyilkost, hogy végezzen az öreggel. A film műfajok közti házasságkötéséről a Krampusz (horror-vígjáték) és A bébiszitter (slasher-vígjáték) jutott rögtön eszembe a Börtönregény és Az utolsó emberig karakterdinamikájával, azonban az Eshom Nelms és Ian Nelms rendezésében készült morbid karácsonyi film a várt felütéstől merőben különbözik.

Szerkezetileg a Fatman meglepően lassan építkezik a leszámolásig, melyre több, mint egy órát kell várnunk a 90 perces filmben. Megismerjük az Alaszkában élő Chris Kringle-t (Gibson), aki az év legforgalmasabb napjára készül manóival és Mrs. Kringle-lel (Marianne Jean-Baptiste). Ezzel egyidőben Billy (Chance Hurstfield), a maximalista, maffiózó poronty iskolai tudományos versenyen második helyezést ér el, így sajátos módon kikényszeríti magának egy bérgyilkost (Walton Goggins) megbízva az őt megillető díjat. Bekövetkezik a karácsony, és Billy-t „átveri” a Mikulás egy kupac szénnel. Felbőszülve ismét a bérgyilkoshoz fordul, hogy bosszút álljon a Télapón. A férfinak ugyancsak neheztelései vannak gyerekkora miatt a nagydarab öregúrra.

1008fatman.jpg

Gyakorlatilag a film első félórája teljesen kihagyható lenne, ugyanis sem az iskolai tudományos verseny, sem Chris mindennapjai nem olyan érdekesek, mint a Rambo-alapfelállás. Van egy mellékszál Gibson és egy bárpultos nő között, ami ugyancsak nem fut ki sehová. A film második harmada abból áll, hogy míg a Goggins (Aljas nyolcas) felkutatja és elutazik a Télapóhoz, addig Gibson karaktere teljesen kiég és gyakorlatilag csődbe megy, így kénytelen az amerikai hadsereg megbízásából rakétákat gyártani manóival. A finálé ezzel szemben az a pontja a filmnek, amivel részről nem vagyok kibékülve, másfelől pedig tudom jól, hogy ezt vártam. A bérgyilkos leszámol mindenkivel… Részben. Mel Gibson büntet Télapóként… Megint csak részben. Indokolatlanul sokat kell várnunk az akcióra, és a narratíva maga nem is annyira izgalmas, hogy megalapozza érdeklődésünket.

Bár az abszurd helyzet, hogy a katonaság és a Mikulás együtt kényszerül dolgozni, illetve megismerni a számsorolt manók mechanizmusát jóval vérpezsdítőbb, mint a bárgyilkos útja Kanadán át Alaszkába, mégis azért nézi meg valaki Mel Gibson-t a Télapó szerepében akciózni, hogy jól szórakozzon egy 80-as évekbe illő B-filmen. Sajnos ezt a feladatot is részlegesen teljesíti a film. Az finálé akciószekvenciája valójában a bérgyilkos útja a katonaságon át egyenesen Chris Kringle-ig, kettejük leszámolása pedig nem lehet több öt percnél. Viszont elérkezve arra a pontra minden értelmet nyer, és egy igazán Liam Neeson-t idéző, felpaprikázott Mel Gibson-t kapunk, aki nem ismer kegyelmet.

0878300_jpg-r_1280_720-f_jpg-q_x-xxyxx.jpg

Egészen érdekes olvasata ez a Szent Miklós-legendakörnek, és szerintem Gibson minden tőle telhetőt megtesz, hogy drámai mélységgel töltse fel a Télapót, ahogyan Goggins Aljas nyolcas-t idéző komikus, mégis komor alakítása is üdítő, viszont kettejük rövid kémiáját leszámítva semmi különleges nincs a Fatmanben. Technikailag a filmzene izgalmas hangjait leszámítva semmi sem kiemelkedő. Vannak lövöldözések, késleltetés, robbanások és adekvát dialógok, melyek addig a bizonyos, Tarantino-filmbe illő fináléig egészen nézhetővé teszik a Nelms testvérek filmjét. Humorban azonban kissé szűkölködik a Fatman, mely megállapítás meglepő lehet, hiszen végsősoron vígjátékról beszélünk, nem? NEM?

Épp itt van a nagy probléma. A film képzavaros, és gyengén elegyíti a markáns műfajokat. Nem kifejezetten vicces, ellenben helyenként szórakoztató tucatfilm lehetne két főszereplője nélkül, akik jól tudják, mire vállalkoztak. A Fatman teljesen nézhető, középszerű karácsonyi marhaság felnőtteknek, akik véres kikapcsolódásra és bepöccent Mel Gibson-ra vágynak. A film esetleges megtekintése mellé mézeskalácsot javasolnék egy pohár langyos tejjel.

A Fatman 2020. november 19-től elérhető digitálisan.

fatman.jpg

Szólj hozzá

streaming érdekes kritika film premier mozi online karácsony télapó mikulás érdekesség friss vígjáték mel gibson sylvester stallone bébiszitter érdekességek mad max robert rodriguez filmajánló quentin tarantino will ferrell arnold schwarzenegger akciófilm mark wahlberg jason statham netflix santa claus machete krampusz expendables feláldozhatók fatman walton goggins karácsonyi film aljas nyolcas megjött apuci megjött apuci 2 cineart Cineartblog