2021. jan 11.

Az otthonszülés tragédiája: Pieces of a Woman – kritika

írta: Csurilla Dániel
Az otthonszülés tragédiája: Pieces of a Woman – kritika

Mundruczó Kornél jól ismert ambíciója volt külföldi filmet készíteni, és bár széthullott a négy éve bejelentett mélytengeri thriller, a Deeper munkacímű blockbuster Gal Gadot és Bradley Cooper főszereplésével, a magyar rendező összebarátkozott amerikai producerekkel, és Wéber Kata – frekventált írótársa – ötletéből elkészítették a Pieces of a Woman-t.

pieces-of-a-woman-1.jpg

A film egy fiatal, várandós anyuka, Martha (Vanessa Kirby) és munkásosztályba tartozó férje, Sean (Shia LaBeouf) párkapcsolatának széthullásáról szól, miután az otthonszülés következtében váratlan tragédia történik az újszülött kislányukkal, melyért a kirendelt bábát (Molly Parker) okolja Martha családja – főként a nő édesanyja (Ellen Burstyn).

Megjegyezném, hogy Mundruczó gyakorta képzavaros, ám mindig nagyratörő projektjeinek, művészfilmes elbeszélésének nem vagyok a legnagyobb rajongója, viszont a Pieces of a Woman esetében alig fellelhetőek a rendező kézjegyei. A film elszántan foglalkozik a gyász feldolgozásával, a bölcsőhalál felelőseivel és a széteső szerelem bemutatásával.

Mundruczó talán pályája során először fogja vissza magát, és ez a hozzáállás, mely szükségszerű őszinteséggel és személyességgel párosul, kimondottan sikeres filmet eredményez. Tudomáson szerint Wéber Kata, a film hivatalos forgatókönyvírója, ugyan nem saját történetét, mégis életéből, családja történelméből inspirált eseményeket dolgoz fel. Ugyan kevésbé kibontott a generációs veszteségek bemutatása, a jogi és egészségügyi rendszer fennálló problémaköre, a végeredmény mégis egy megcsömörlött nő részletgazdag portréja.

pieces-of-a-woman-review.jpg

A Pieces of a Woman elbeszélését erősíti a letisztult, dokumentarista kamerakezelés és a gyakori improvizáció a remek színészek között. Kiemelkedő számos hosszú beállítás, azonban mindenki az első félóra vajúdás-jelenetére fog emlékezni, mely a film legfeszültebb, legizgalmasabb és leginkább letaglózó pontja. A játékidő fennmaradó másfél órájában az első felvonás következményeivel foglalkozunk Martha szemszögén keresztül, és a készítők töredelmesen küzdenek érdeklődésünk fenntartásáért.

Formai szempontból érzéki fényképészet (Benjamin Loeb), alábecsült, ám precíz vágás (Jancsó Dávid) és remekbe szabott, mégis intim filmzene (Howard Shore) jellemzi a filmet, mely utóbbiban minden bizonnyal Martin Scorsese, executive producer, keze is benne van, viszont a Pieces of a Woman összetett természete nem csupán a realista képi ábrázoláson, hanem a lehengerlő színészvezetésen is múlik. Bár szükségszerű melodráma és kevésbé erőteljes monologizálás figyelhető meg, az ensemble cast igazán bravúros társulat.

x7tlhx33tnes3hz7fsq2mycrmu.jpg

A Velencei Filmfesztiválon díjnyertes Vanessa Kirby eddigi karrierje leginkább komplex karakterét megformálva áttörő sikert ér el. Kifogástalan színészi jelenléte egy természeti erő. Martha figurájában hatalmas utat jár be, hitelesen és empatikusan ábrázolja a gyermekét elvesztő anyát. Kirby a film húzóereje, és tagadhatatlanul elsőrangú minden jelenete, ugyanakkor Shia LaBeouf, Ellen Burstyn és Benny Safdie (Jólét, Csiszolatlan gyémánt) is kitűnően segítik a színésznőt bensőséges útján.

Különösen érdekfeszítőnek találom a kevésbé eseménydús cselekmény azon aspektusát, mely a leginkább amerikai filmbe illő része a Pieces of a Woman-nek, nevezetesen Molly Parker karakterének szála. A sorscsapásba torkolló szülésért ugyanis mindenki a bábát hibáztatja, azonban Parker és Kirby karaktere számos közös ponton összekapcsolódik, mely egy bírósági meghallgatáson csúcsosul. Mundruczó könnyen okolhatná a szülésznőt, azonban nyoma sincs a vádaskodásnak, és ez egy kvázi amerikai filmben meglepő érzékenységre utal. Megható, hasonlóan tragikus és ízléses Molly Parker játéka, akit én a Kártyavár óra nagyon kedvelek, azonban a Words on Bathroom Walls-ban is kiemelkedett a színésznő.

trailer-de-pieces-cinegarage.jpg

A film nem tökéletes, sőt távol áll a mestermű fogalmától, azonban figyelemre méltó Mundruczó Kornél és Wéber Kata munkája az említett visszafogottságból adódóan. Ugyan apróbb technikai és dramaturgiai hibák a laikusok számára is fellelhetőek (kevésbé sikerült beállítások, a kamera és a mikrofon árnyéka, szöveges statiszták hamissága), a Pieces of a Woman túlmutatva negatívumain egyszerre egy kellemetlen, letaglózó film, mégis felemelő portréja egy megrázó tragédia feldolgozásának, melyet a történet lezárása szívszorítóan erősít, Vanessa Kirby pedig uralja a vásznat.

A Pieces of a Woman a rendező eddigi legérettebb filmje, és bár nehezen találja a helyét Mundruczó filmográfiájában, az amerikai – valójában kanadai – miliő előnyére válik. Az alkotás kényelmetlen, azonban többnyire magával ragadó gyászfilm, melyet ugyan nem tudok mindenkinek ajánlani, viszont azon nézők, akik filmnyelvi profizmusra, karakter-vezette nemtörténetre vágynak remek alakításokkal, talán meg is fogják könnyezni Mundruczó Kornél első külföldi filmjét.

A Netflix kínálatában 2021. január 7-től elérhető a Pieces of a Woman.

Szólj hozzá

érdekes kritika magyar fesztivál depresszió gyász szülés érdekesség friss otthonszülés érdekességek transformers bölcsőhalál kevin spacey shia labeouf filmajánló michael bay martin scorsese leonardo dicaprio gyűrűk ura magyar film adam sandler netflix amerikai film mundruczó kornél ellen burstyn molly parker howard shore kártyavár wéber kata függetlenfilm house of cards fehér isten jupiter holdja cineart vanessa kirby cineartblog uncut gems benny safdie díjfilm