Az őrület és a gyász kozmoszában: WandaVízió – SPOILERES sorozatkritika
Hogyan képes egy nagyszabású franchise átnyergelni a nagyvászonból a képernyőkre? A S.H.I.E.L.D. ügynökei, a The CW szuperhőssorozatok (A zöld íjász, Flash – A Villám), illetve a Netflix változó színvonalú Marvel-szériái (Daredevil, Jessica Jones, The Defenders) szinte mind tucatsorozatok, és a televízió átkát, a korlátozott költségvetést és a demográfiáknak való megfelelést egyedül az Amazon The Boys c. szuperhősszatírája törte meg, azonban epizódjai szintén tartalmaztak töltelékeket.
A Marvel első sajátgyártású sorozata A Sólyom és a Tél Katonája lett volna, azonban a világjárvány miatt a WandaVízió került először a Disney+ műsorára, és be kell vallanom, az Elizabeth Olsen és Paul Bettany nevével fémjelzett MCU széria tökéletes nyitány a stúdió részéről a televíziózás médiumába. A kilenc epizódból álló WandaVízió játékosan, precízen és mesteri módon képes helytállni a tévé aranykora előtt való tiszteletadásként és egy izgalmas, karakter-vezette rejtélytörténetként.
FIGYELEM! Az elkövetkező sorok SPOILERT tartalmaznak!
Wanda (Olsen) és Vízió (Bettany) frissen házasodott, kertvárosi álompár az 1950-es években, akik kénytelenek elrejteni különleges képességeiket Westview közössége elől. Nem emlékeznek arra, hogy kerültek oda, pontosan kik ők, viszont hamarosan elkezdik sejteni, hogy valami nincs rendben idilli életükkel. Különös tárgyak jelennek meg, a városlakók zavartan viselkednek, és Wanda kezdi azt érezni, hogy valaki megfigyeli, később pedig irányítja őt.
A WandaVízió egy utazás az 1950-es évektől a 2000-es évek televíziós programjain keresztül Wanda elméjébe. Egyértelmű tisztelgések jelennek meg a The Dick Van Dyke Show és a Modern család előtt, azonban a sorozat hamar kialakítja saját történetét, és végül egy vérbeli Marvel történet kerekedik ki belőle a szuperhősfranchise-ra jellemző humorral és látványvilággal karöltve. Stílus szempontjából nagy mértékben merít ötletet a szituációs komédiák dramaturgiájából, karakterépítéséből, látványtervéből és felvételi módszereiből.
Matt Shakman rendező, aki a Fargo, a Trónok harca és a Felhőtlen Philadelphia számos epizódját készítette, tudatosan építi fel a WandaVízió absztrakt, multiverzummal és nézői elvárásokkal játszó világképét, és Jac Schaeffer (Marvel Kapitány, Fekete Özvegy) showrunner intelligens, szikár és rétegelt történetvezetésben tárja elénk Wanda Maximoff rejtélyét. Christophe Beck és Alex Kovács filmzenéje fenomenális, míg Jess Hall fényképészete gazdag és színvonalas.
Már régóta nagy kedvencem Skarlát Boszorkány figurája, azonban valóságtorzító képességei eddig kiaknázatlanok voltak az MCU berkein belül, viszont a WandaVízió pazarul elsajátítja Elizabeth Olsen kifinomult alakításán keresztül elmesélve Wanda összetett, meghasonlott és zabolátlan természetét. A széria nagy hangsúlyt fektet a gyászból fakadó őrület bemutatására, és ebből a szempontból rendkívül elegánsan meséli el történetét.
Wanda számára visszaköszön a Sokoviában töltött gyerekkor, a testvérével, Pietro-val való kapcsolata, Tony Stark és a HYDRA hatása Wanda sorsára, illetve a Vízióval kialakuló románca, mely tragédiába torkollik. Wanda nem akar mást, mint egy családot, így teremt magának egy családot – és gyorsan fejlődő, szüleikre hasonlító gyerekeket –, egy idilli, televízióban látott világot és saját élete metakontextusának készítője, „showrunner”-je lesz. Stílust, történetet, karaktereket és konfliktusokat alkot, miközben a sorozat-a-sorozatban lévő ’WandaVízió’ önálló szériává fejlődik reklámblokkok kíséretében.
A való világtól elszigetelt, búra alá vont Westview lakói azonban mind Wanda hatása alá kerülve rabszolgákká válnak, és Wanda képtelen uralkodni önmagán, rajta elhatalmasodó képességein. A burkon kívüli világban a S.W.O.R.D nevű különítmény katonai tábort ver, és ismerős MCU karakterek (Randall Park, Kat Dennings) mellett új és átformált figurák is megjelennek a történetben. Fontosabb mellékszereplője a búrán kívüli világnak Monica Rambeau karaktere, akit Teyonah Parris alakít, és számára is megvan a szükséges konfliktus, ugyanis elvesztette édesanyját, a Marvel Kapitány történetéből ismert Maria Rambeau-t (Lashana Lynch).
A két világot stílus szempontjából a képarány (tévés képarányok vs. szélesvászon) és a színvilág különíti el, azonban a WandaVízió utolsó részeire összefonódik a tér és az idő, az eddig elkülönülő valóságok viszonya. Wanda keserves gyásza során kreált világa összeomlani látszik. Védekező mechanizmusa a sorozat-a-sorozatban reklámblokkjain keresztül meséli el a karakter életútját (Stark kenyérpirító, HYDRA karóra stb.), azonban a Wanda fejében lévő káosznak több oka is van.
A WandaVízió többnyire figyelmen kívül hagyja a széleskörű Marvel-univerzumot, és csak, amikor a történet megköveteli, akkor válik vérbeli Marvel-sztorivá. Ekkor kiderül, hogy Wanda ellopta Vízió holttestét, ő kreálta Westview sitcom világát, és a S.W.O.R.D igazgatója, Hayward (Josh Stamberg) meg akarja szerezni Víziót, hiszen az android az „amerikai kormány tulajdona”. Hayward azonban csak a WandaVízió látszólagos rosszfiúja, ugyanis nem más mozgatja a szálakat, mint Agatha Harkness (Kathryn Hahn), a többszáz éves boszorkány, aki Wanda és Vízió cserfes szomszédjának, Agnes-nek adta ki magát.
Harkness egy hatalomra éhező, ősi boszorkány, aki látszólag a multiverzumból hívja elő a 20th Century Fox-féle X-Men-előzményfilmek Higanyszálát, Evan Peters-t, hogy tovább bolondítsa Wanda-t. Peters karakteréről kiderül, hogy nem Higanyszál, csak egy csali volt mindvégig. Harkness a Wanda testében lakozó mágia birtokosa akar lenni, hogy korlátlan hatalomra tegyen szert Wanda alteregójának, a Skarlát Boszorkánynak megzabolázásával. A sorozat fináléja viszont hatalmas meglepetéseket ugyan nem tartogat, ugyanis hozza a szokásos Marvel-filmek popcorn látványvilágát és akciójeleneteit.
A WandaVízió ugyanakkor mégis a gyászról és az elfogadásról szól, részben pedig szót ejt a mentális betegségekről és a tragédia feldolgozásáról. A Disney részéről egy sajnálatos tendencia hősnői szempontjából (Star Wars, Marvel Kapitány, Mulan), hogy képességeikkel sosem kell igazán megküzdeniük, viszont a WandaVízió egészében arról szól, hogyan képes uralni a főszereplő a rajta elhatalmasodó erőket. Elizabeth Olsen és Paul Bettany kémiája a sorozat igazi lelke. A páratlan duó tragikus sorsa kellő humorral és intelligenciával van fűszerezve. Wanda kénytelen ismét elengedni Víziót, hatra hagyni Westview-t, felszabadítani a lakosságot és úrrá lenni képességein. A formavilág mind csak kerítés, mégis ügyes komplementere Wanda „víziójának”.
A Marvel első sorozata többnyire bátor, ám visszatekintve meglepően biztonságos és kiszámítható széria. A színészek ugyanakkor éppen annyira bravúrosak, mint az agnosztikus, elborult látványvilág, ugyanakkor Elizabeth Olsen határtalan tehetségének bizonyítéka a WandaVízió kilenc epizódja. Vizuális effektek, akció, izgalom és szórakoztatás szempontjából teljesen kielégítő a sorozat. A WandaVízió lebilincselő televíziós program magas színvonalon (moziminőségben) és magabiztos történetmesélők által elénk tárva.
Egyelőre minisorozatként van fémjelezve a WandaVízió, azonban cseppet sem lennénk meglepődve, amennyiben a stúdió további évadokat rendel be a szériából, mely jelenleg a teljes epizódszámmal elérhető a Disney+ streaming oldalon.