2021. már 09.

Rablófilm az idősek otthonában: Fontos vagy nekem – kritika

írta: Csurilla Dániel
Rablófilm az idősek otthonában: Fontos vagy nekem – kritika

0_5avqivk_iqusx8sw.png

J Blakeson sötét vígjátéka, a Fontos vagy nekem egy élvezetes tanmeséje a becsvágynak és a mértéktelen kapitalizmusnak. A Rosamund Pike és Peter Dinklage főszereplésével készült film egyszerre bravúros vígjáték, éles szatíra és lendületes bűnügyi film.

Marla (Pike) egy kegyetlen svindler, aki az amerikai jogrendet kijátszva pénzt csal ki magányos, idős polgárokból úgy, hogy törvényes gyámjukká válik partnere, Fran (Eiza González) segítségével. Marla azonban vetélytársára talál egy sötét múltú idős hölgy személyében (Dianne Wiest), akinek kapcsolatai vannak az orosz maffia rejtélyes vezérével (Dinklage).

icarealot_eventimage.jpg

A méltán Golden Globe-díjjal jutalmazott Rosamund Pike remekel a számító Marla szerepében, s jóllehet, a színésznő karrierje legkifinomultabb alakításával büszkélkedhet Blakeson pergő, feszült hangulatú filmje. A Fontos vagy nekem rendkívül intelligens mozi, egy vérbeli gazdasági szatíra, amely maradandó nyomot hagy a nézőben a megtekintést követően.

Bár Pike lélegzetelállító, González, Wiest, Dinklage és a megkent ügyvédet megformáló Chris Messina egyaránt pazarul alakít. Blakeson filmje rendkívül stilizált, rideg képi világgal, bravúros dramaturgiával van felvértezve, ugyanakkor az említett stilizációval némiképp hitelét veszti a Fontos vagy nekem élesen önelégült gátlástalansága. Tulajdonképpen egyetlen morálisan helyes módon cselekvő karakter sincs a filmben, és a távolságtartó, videoklipes formavilág elrettentő összjátékot kölcsönöz, s elidegenítően hathat egyesek számára.

ie_65331.jpeg

Jómagam egy percig sem unatkoztam a Fontos vagy nekem közben, ugyanis egyszerre informatív és szórakoztató filmnek tartom Blakeson alkotását, mely szatirikus természetét az említett gátlástalanságból, a lépre csalásokból és az amoralitásból nyeri. A rablófilmek és a kőkemény krimik hangulata morbid, ám remek ellenpontba kerül az idősek otthona világában, s annak ellenére, hogy a Fontos vagy nekem egy hatalmas fordulatot vesz az orosz maffia megjelenésével – és némiképp bosszúfilm kerekedik ki belőle – a tempót sosem hagyja maga mögött.

J Blakeson egyedi látásmódjára, szerzői hangjára érdemes a továbbiakban odafigyelni, ahogyan Rosamund Pike tour de force alakításával is magasra teszi a lécet. A Fontos vagy nekem kellemes meglepetés, hiszen egy műfaji szempontból játékos, tematikai aspektusból pedig kegyetlenül őszinte film, és annak ellenére, hogy érdes talajon lavírozik az amoralitás sűrűjében, Blakeson megalkuvást nem ismerő darabja filmnyelvileg pazar munkát végez.

A Fontos vagy nekem február 19-től elérhető a Netflix kínálatában.

Szólj hozzá

érdekes kritika premier egészségügy bemutató érdekesség friss kapitalizmus batman szatíra érdekességek ben affleck brad pitt george clooney zack snyder viggo mortensen filmajánló meryl streep orosz maffia harcosok klubja justice league netflix david fincher idősek otthona rosamund pike igazság ligája trónok harca fekete komédia emilia clarke peter dinklage kit harrington Game of thrones holtodiglan Maisie Williams cineart cineartblog szabad szavak i care a lot fontos vagy nekem rablófilm