Online debütálhat a Top Gun: Maverick?
Kétségtelenül kérdéses az idei mozis év tavaszi kínálata, ahogyan a Sony gőzerővel átcsoportosítja filmjeit nyár közepére, őszre és a következő esztendőre, mely elindíthat egy kőkemény láncreakciót a Disney és a nagyobb stúdiók részéről is. Ugyan a Warner Bros már rég bejelentette idei terveit, a Paramount Pictures szempontjából reakciós stratégia történt az utóbbi időkben.
A Hang nélkül 2 premierje ismét megváltozott, és áprilisról szeptember 17-re került a bemutató dátuma. A Paramount az előző éven elsőként hagyta el a süllyedő hajót, és minden 2020-as filmje valamelyik streaming szolgáltatóhoz került. A chicagói 7-ek tárgyalása a Netflix-en debütált, ahogyan a Spongyabob 3 is. Az Amazon egyaránt lecsapott a stúdió filmjeire, és megszerezte az Amerikába jöttem 2, a Without Remorse és a The Tomorrow Wars jogait. A Disney égisze alatt futó Hulu emellett otthonául szolgál az egyik jelentős idei Oscar-filmnek, a The United States vs. Billie Holiday c. filmdrámának.
Külön kiemelném, hogy az Apple TV+ által felvásárlásra került a Martin Scorsese rendezésében készülő Killers of the Flower Moon, melyet a Paramount képtelen volt támogatni a film tervezett 200 millió dolláros költségvetését annak ellenére, hogy a főszerepben Leonardo DiCaprio és Robert De Niro tündököl majd.
Tavaly a Sonic, a sündisznó ugyan garantált valamennyi bevételt (320 millió dollár) a Paramount számára, viszont olyan nagyszabású, jelentősen profitáló darabok, mint a Transformers-filmek nélkül a meghazudtolhatatlan anyagi siker az utóbbi években elkerülte a stúdiót. 2021-ben a sok éve veszteségesen üzemelő stúdió négy meghatározó blockbuster-t is bemutat, melyek mind folytatások és franchise-termékek.
A Hang nélkül 2 eredetileg tavaly debütált volna, azonban a relatíve alacsony költségvetésű horrorfilmek folytatását a borítékolható siker reményében a stúdió aranytojást tojó tyúkként dédelgeti, így bizonyos a mozis bemutató. Emellett a Hasbro-val való partnersége is tovább kamatozhat a Snake Eyes (október 22.) című G.I. Joe-spinoff képében, mely előzménye lesz az ikonikus karakter történetének.
Tom Cruise acélbiztos és megállíthatatlan akciófilm-sorozata, a Mission: Impossible 7 (november 19.) formájában hasonlóan profitáló franchise-termék, garantált kikapcsolódás és megingathatatlan márkanév, így egyaránt elkötelezett a Paramount a hetedik rész bemutatásában. A Top Gun: Maverick esete ezzel szemben már sokkal rizikósabb.
Tony Scott 1986-os klasszikusa Cruise és Val Kilmer főszereplésével az amerikai popkultúra egyik legmeghatározóbb filmje, és számtalan csillogó szemű fiatal besorozását eredményezte a légierő számára amellett, hogy népszerűsítette a pilótaszemüvegeket. A csaknem 35 évvel később érkező folytatásban az előzetesen alapján halhatatlan Tom Cruise ellenére megkérdőjeleződik azonban a Top Gun franchise-teremtő képessége.
A 152 millió dollárba kerülő Top Gun: Maverick-kel szinte a költségvetéssel megegyező mennyiségű pénzt ölt a Paramount a folytatásfilm reklámozásába. Hogy nullára kijöjjön, mintegy 600 millió dollárra van szükségük – nem beszélve Cruise jutalékairól, amely a bevétel 10-20%-a szokott lenni. Az első Top Gun bizonyos, hogy kultfilm, viszont a Maverick előzetesei cseppet sem árulkodnak arról, mégis miről szól a film, ahogyan egy izgalmas premissza közvetítésébe is belebuknak.
Sikeres film lehet-e a Top Gun: Maverick, illetve mozis, vagy streaming szolgáltatók formájában kellene bemutatkoznia?
A Paramount valódi kockázatot vállal azzal, hogy ezen négy filmre bízza bevételeit – miközben további, ígéretes projektjeit tovább értékesíti. A stúdió képtelen felvenni a versenyt olyan cégekkel, mint a Disney, a Warner Bros, vagy akár a Netflix garantált milliárd dolláros filmek nélkül. A megalakuló Paramount+ egyfajta kései reakciós húzás a stúdió részéről, mindazonáltal ahogy az HBO Max feliratkozószáma is alulmúlta az elvárásokat (a Wonder Woman 1984 ellenére), úgy a Paramount+ streaming platform sikerére is kevés az esély.
Tom Cruise gőzerővel a nagyvásznat támogatja. Eltökélt és lelkes kiakadásai ellenére, és hozzáállása is érthető, hiszen mind a Mission: Impossible 7, mint a Top Gun: Maverick egyik jelentős producere. A Paramount-ot megkörnyékezték azonban streaming szolgáltatók, melyek hasonlóan lelkes módon kísérelték meg a Top Gun folytatásának felvásárlását.
A legfrissebb értesülések szerint a Netflix és az Apple is ajánlatott tett a Top Gun: Maverick forgalmazására, és a híresztelések szerint többszáz millió dolláros befektetésről beszélhetünk. A Paramount számára újabb könnyű megoldás születhetett volna, a befektetések (részlegesen) megtérültek volna, és nem kellene éveken belül csődeljárásba bocsátkoznia.
Hogy miként lépett a Paramount?
Elküldte a streaming óriásokat a fenébe.
A Wall Street hivatalos értesülései szerint: „A Netflix és az Apple afelől érdeklődtek, hogy a Paramount Pictures hajlandó lenne-e eladni nekik a Top Gun folytatását.” Annak ellenére, hogy mindkét szolgáltató valósággal dőzsöl a tőkében, a Paramount olyannyira bizakodik a Top Gun: Maverick sikerében, hogy tárgyalni sem hajlandó arról, hogy forgalmazót váltson a film.
Nyilatkozatában így módon reflektált a stúdió az ajánlatokra: „A film erőteljes jegyirodai sikernek örvendhet.” Ez annyit tesz, hogy valóban milliárd dolláros bevételt várnak a Top Gun folytatásától, mihelyst végre mozikba kerül nyáron. Megjegyezném, hogy a Universal által kibocsátott, szuperköltségvetésű A múmia – szintén Tom Cruise nevével fémjelezve – hatalmas bukás volt 2017-ben, ahogyan a Maverick rendezőjének, Joseph Kosinski-nek előző filmjei is csupán „elfogadhatóan” teljesítettek.
Rendezői debütálásában Kosinski megkapta a Tron: Örökség-et, ami 170 millió dolláros költségvetésével 2010-ben a Disney egyik legdrágább filmje volt. A dupla-generációs Jeff Bridges-sel készült science fiction mindössze 400 millió dollárt termelt. A rendezői következő filmjében, a Feledésben társult először Tom Cruise-zal, és a 120 millió dolláros film már sokkal jövedelmezőbb volt a maga 300 millió dolláros világbevételével. Azonban Kosinski A bátrak c. tűzoltós patriótafilmje már hatalmasat bukott 2017-ben.
Annak ellenére, hogy Tom Cruise egyedül a Mission: Impossible-filmekkel válthat ki garantált sikert, valamint a Top Gun folytatásának rendezője színvonal és visszajelzések szempontjából is kockázatos befektetés, a Paramount szinte vakon bízik a Maverick milliárd dolláros sikerében. A film marketinggépezete visszafogott, ám folyamatos az állandó tologatás ellenére, és Cruise sem mondott le az akciófilmről.
Vajon helyes ez a hozzáállás?
Nehezen kifogásolható, hogy a filmrajongóknak, a moziknak világszerte és a filmiparnak is szüksége van a felpezsdülésre az egyéves hiátus után, ámbár kétséges, hogy a mozik megmentője a Top Gun: Maverick lesz. A 152 millió dolláros befektetés ugyan megtérülhet július 2-án – a függetlenség napjának ünnepi hétvégéjére hazafiasan időzítve –, ugyanakkor szüksége van a Maverick-nek a világjárvány megfékezésére, az oltóanyag tömeges eljuttatásának lehetőségére, a mozik maximális üzemelésére és a közönség hajlandóságára világszerte, hogy a nagyvásznon élvezzék Tom Cruise tagadhatatlan karizmáját.
Ugyan az 1986-os Top Gun sem éppen történetéről, mint amennyire a generációformáló hatásáról és a költséghatékony, ám annál eredményesebb effektmunkájáról híres, a 21. század közönsége mégis minden esetben örül annak, ha tisztában lehet a film történetével, alapvető konfliktusaival és ígéretével. A Top Gun: Maverick egy sportfilm lesz, amiben szó eshet az öregedésről. Maverick karaktere a következő generációt fogja kiképezni egy láthatatlan ellenséggel szemben, átadja a stafétát, de bebizonyítja, hogy „öreg róka nem vén róka”.
A film játszi könnyedséggel válhat egyszerű hadászati propagandává, ahogyan az első rész és az összes Michael Bay film, azonban hatalmas elvárásokat fűznek a készítők és a stúdió a Top Gun: Maverick filmvásznon való bemutatásához. Mi egyaránt bizakodunk abban, hogy minőségétől függetlenül profitáló projekt lesz Cruise következő dobása, ugyanis a sikeres folytatásfilm bizonyos szempontból Hollywood fennmaradásának krédója lett az utóbbi évtizedekben. Milliárd dolláros blockbuster nélkül nincs eredeti, szerzői, rizikós, egyedi film.