Nolan válaszolt a Tenet-et ért kritikákra
2020 mozis harmadévének megmentője lehetett volna a Warner Bros. által gyártott Tenet, Christopher Nolan idei blockbustere, azonban az augusztusban bemutatkozó filmet komoly vádak érték, melye kifogásolták a Tenet premierjét a koronavírus alatt, illetve számos kritikus, szakmabeli és Nolan-rajongó is kiakadt a „zajos” hangkeverésre, valamint meglehetősen megosztó kritikákat kapott a John David Washington, Robert Pattinson és Kenneth Branagh főszereplésével készült inverziós sci-fi.
A Washington Post-nak adott interjújában Nolan tisztázta álláspontját a filmet érő, vitákat generáló kérdések kapcsán. „A valósággal kell szembenéznünk, ami embereket takar valódi problémákkal.” – mondta az Oscar-jelölt rendező. „Van egy eléggé triviális aggály a film bemutatója kapcsán. Ha jobban belemegyünk a kérdésbe, akkor elmondhatom, hogy gyerekként jómagam is otthon néztem filmeket, ez a generáció vagyok. Sokan ebben a szakmában, s én különösen, azon dolgoztunk éveken keresztül a stúdiókkal, milyen technikai stratégia létezik a film képi világának maximalizálására (IMAX), illetve a filmhang minőségének fenntartására, s hogyan tudjuk reklámozni a széles közönség számára a filmeket. Röviden, nagyon izgatott vagyok az Amerikában, különösen Los Angelesben és New Yorkban élő mozizók miatt, akik láthatták a filmet a nagyvásznon.” – tette hozzá Nolan.
„Azt találtam, hogy azok a nézők, akik látják is a filmeket és hagyják, hogy szórakozással teljen az idejük, sokkal jobban megértik a filmeket, mint azok, akik harcolnak ellenük, és úgy érzik, valamiféle sakkjátszmában vannak a film ellen.” – tette hozzá Christopher Nolan. „Az a helyzet, hogy az embereket azért frusztrálja így a film, mert a meccs nem kiegyenlített. 20 évet töltöttem a történet kiagyalásával. Ebben az értelemben egyáltalán nem kiegyenlített a játszma. Nem egy sakkmeccsnek szántam a filmkészítő és a közönség között. Ez csak szórakozás. Egy olyan hullámvasút, aminek a részese lehet a néző, és ha sikerül, másodszori megtekintést érdemel a film. Amikor az idővel és hasonló komplexitásokkal játszik az ember, akkor olyan filmet kell készíteni, ami egy második alkalommal való megtekintéssel teljesen más olvasatot kölcsönöz.” – egészítette ki a Tenet kapcsán véleményét a rendező.
Nagyon könnyű lenne a bemutatója, a jegyirodai bukása és a „nehezen emészthetősége” miatt vitába szállni a Tenet-tel, azonban nem véletlenül kifogásolják a legkeményebb Nolan-rajongókon kívül a filmet megtekintők a történet hiányosságait, komorságát, karaktereinek felszínességét a fantasztikus technikai bravúrok és a magukkal ragadó, látványos akciójelenetek ellenére. Ahogyan Nolan többi filmje (A tökéletes trükk, Eredet, Csillagok között), úgy valószínűleg a Tenet is lassan saját kultuszt teremt majd, azonban könnyedén lehet, hogy a világhírű mesterember, Christopher Nolan nem csupán a film „nehezen érthetősége” és „zajossága” miatt trafált mellé a Tenet-tel.
Ettől függetlenül Nolan ugyanúgy megkapta a 360 millió dollárt hozó blockbuster bevételének jutalékát, az őt illető 20%-os exkluzív részesedést. A Tenet minden bizonnyal jelentős Oscar-versenyző lesz a technikai (hang, filmzene, operatőr, vágás) kategóriákban.