Mely filmek esélyesek a technikai Oscar szobrokra?
Arról már korábban beszámoltunk, hogy hangsúlyos versenyző lehet a Netflix és az Amazon, latolgattuk a forgatókönyvírói jelöléseket is, valamint feltételezésünk szerint számos nemzetközi dokumentumfilm esélyes mind a Legjobb Idegennyelvű Film, mind a Legjobb Dokumentumfilm kategóriájában, azonban technikai jelölési esélyekről még nem esett szó.
Az olyan kategóriák az Oscaron, mint a VFX (vizuális effektek), a hangkeverés és hangvágás, mely újra egyesülve Legjobb Hang kategóriájában lesz díjazva 2021-ben, illetve az operatőri jelölés vajon milyen esélyekkel indul a 2021. április 25-i Oscar-gálán, mely kilencvenharmadik alkalommal kerül megrendezésre?
VFX:
Az olyan filmek, melyek nagyrésze streaming platformon debütál, mint David Fincher Mankje, a Mulan élőszereplős adaptáció, illetve a hamarosan lakossági forgalmazásba kerülő Christopher Nolan Tenetje valószínűleg erősen indít majd. Elképzelhető, hogy még a Sonic, a sündisznó is VFX jelölést kaphat. Komoly esélyekkel indul egy gyenge mezőnyben, melyet mindezidáig 100-200 millió dolláros stúdiófilmek uraltam, például az év utolsó blockbustere, a Wonder Woman 1984, azonban cseppet sem lepődnénk meg Robert Downey Jr. Dolittle-filmjének vizuális effektek jelölésén. Vajon az egyébként másodvonalbeli vizuális effektekkel terhelt A Greyhound csatahajó esélyes technikai díjra komolyabb versenyzők hiányában?
Szerintünk esélyes lehet a Mank – lévén, hogy Fincher filmjei rendszerint tele vannak történetet erősítő vizuális effektekkel –, azonban a Wonder Woman 1984, a Mulan és a Tenet, mint egyedüli stúdiófilmek valamirevaló büdzsével ugyancsak komoly versenyzők lehetnek a VFX kategóriájában.
HANG:
Ugyancsak a Mank jut az ember eszébe, azonban másik Netflix-filmként A chicagói 7-ek tárgyalásának, a Tyler Rake: A kimenekítés, valamint a Tenet éppen olyan esélyes, mint az olyan musicalek, mint a Hamilton, mely bizonytalan, hogy tévéfilmnek, vagy mozifilmnek számít-e a 2021-es Oscar-on lévén, hogy a Disney+ oldalán debütált, vagy éppen a Netflix-es Eurovíziós Dalfesztivál: A Fire Saga története.
Befutó lehet A halhatatlan gárda, a Project power, a Bloodshot, illetve A Greyhound csatahajó, azonban mi a Mank, a Tenet, a Hamilton és A chicagói 7-ek tárgyalására szavazunk.
OPERATŐR:
Ez a kategória azért nagyon cseles, mert idén sem Roger Deakins, sem Emmanuel Lubezki nem készített filmet. Ugyanakkor valószínűleg a Mank fog jelölést kapni, illetve Az 5 bajtárs, a Nomadland, A chicagói 7-ek tárgyalása, a Tenet és talán a Wonder Woman 1984 esélyes, azonban könnyedén elképzelhető, hogy a Tyler Rake egy beállításból készült akciójelenete, vagy a Ragadozó madarak John Wick-esztétikája is jelölt lehet.
Bár nagyon örülnénk apróbb filmek sikerének, melyek a Felkeverve, a Falling, a Családi fészek (Erdély Mátyás által fényképezve), a Ma Rainey, az Egy éjszaka Miami-ban, illetve A befejezésen gondolkozom, a voksunkat Hoyte van Hoytema (Tenet), illetve Erin Messerschmidt (Mank) mellett tennénk le. A Nomadland (Joshua James Richards), valamint a Pieces of a Woman (Benjamin Loeb) azonban ugyanúgy nem várt befutó lehet.
Ugyan érdemes megvárni az ASC (Amerikai Operatőrök Céhe), a Hangkeverők és Hangvágók Céheinek és a VES (Vizuális Effektek Céhe) jelöltjeit, egy ilyen sanyarú mozis évben sajnos nincsenek olyan erős versenyzők, mint az előző években, így a legvalószínűbb a Mank számos jelölése. Az Oscar-díjra való kvalifikáció azonban 2021-ben hordozhat magával meglepetéseket, ugyanis február 28-ig lehet neveznie a stúdióknak.
Sajnos kevés esélyt látunk arra, hogy a korábbi cikkjeinkben említett függetlenfilmek jelentős versenyzők lennének a technikai Oscar-jelölésekre.